Al bijna op de helft - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu Al bijna op de helft - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu

Al bijna op de helft

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

30 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is alweer eventjes geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar de tijd vliegt hier zo snel voorbij. We zijn hier inmiddels al zeven weken en ik heb al zoveel meegemaakt en gedaan. Ik ga mijn best doen om de afgelopen twee weken in een mooi verhaaltje te proppen.
Op verzoek van mijn vader hier wat info wat ik zoal meemaak op school, want voor degene die dat even ontgaan was door mijn prachtige verhalen en foto’s, daar ben ik hier tenslotte voor. We hebben een module assignment ingeleverd dat ging over onze project in de township vervolgens een week later moesten we dit aan de klas presenteren voor een cijfer (pap je kan trots zijn wij hebben een 9.2 gehaald voor beide). Daarnaast hebben we een hele interessante guest lecture gehad van een meneer die werkt bij de FNB bank, de bekendste bank in Port Alfred. We kregen uitgelegd wat er precies geregeld moet worden wanneer je een eigen bedrijf wilt starten, denk aan een business plan, cash flows e.d. Een week later hebben we nog een guest lecture gekregen van een ondernemer hier uit Port Alfred die zijn eigen sport winkel hier gevestigd heeft. Hij vertelde wat er allemaal bij komt kijken toen hij zijn bedrijf heeft opgestart, vooral wat er zoal aan vooraf gaat.
Afgelopen week hebben we ook erg veel gezwommen, want het vervoer is inmiddels geregeld dus we moeten om kwart voor zes verzamelen bij de receptie van school en dan worden we om zeven uur weer bij het zwembad opgehaald, ideaal! Het heeft even geduurd, maarja zo werkt dat hier nou eenmaal in Afrika.
Vorige week donderdag hadden we een Italiaanse avond in huize Vicky’s dus we hadden alles in huis gehaald om zelf pizza’s te maken met z’n alle. Het was een groot succes, helaas konden we geen Italiaanse wijn vinden, maar de Afrikaanse wijn smaakte ook heerlijk erbij!
Daarna was het alweer bijna weekend en hebben we een auto gehuurd en zijn we tweemaal op safari geweest, want we hadden een mail van school gekregen dat er studenten van het Ulovane game reserve hun assessment moesten doen. Dit hield in dat wij een gewone game drive hadden, maar van een ranger in opleiding en dus niks hoefde te betalen, ideaal toch!? De weg er naar toe was alleen nog knap lastig, om jullie een beeld te geven: hier kan het soms zo zijn als je van een ene grote weg naar de andere moet dat je dan moet rijden via het hoofdpad van een game reserve, erg vervelend natuurlijk, want in ons geval liep er zomaar ineens een giraf op zijn gemakje naar de overkant. Wie kan dat nou zeggen terwijl je gewoon in je eigen auto rijd. Na flink wat omkeren, de wegvragen en vooral verkeerd rijden kwamen we een uur te laat op de bestemming aan met als dierenstand: neushoorns, giraffen, zebra’s, struisvogels en nog wat antilopen, niet slecht voor een gewoon auto ritje. Tijdens de rit met de ranger hebben we daar nog allerlei bok soorten, nog meer giraffen, neushoorns, zebra’s, zwijntjes (pumba) en een buffelo aan toe kunnen voegen. Na de safari hebben we allemaal thuis een powernap gedaan, want we vertrokken die ochtend al om 05.30. Nadat iedereen wat was uitgerust hebben we heerlijk en gezellig gebraaid bij skelly’s (een ander huis) met een groepje vrienden. Vervolgens zijn we naar het Tunnels festival gegaan in Grahamstown, echt onwijs gaaf!
De volgende ochtend wat brakjes mezelf uit mijn bed gehesen en hup klaar gemaakt voor de volgende safari, die gelukkig iets later begon dan die van de dag ervoor. We startte die dag met een boottochtje van een uur waar we uitleg kregen over verschillende plant en boomsoorten en vogels in en langs het water. Tijdens de boottocht mocht je te drinken pakken wat je wilde (helaas was ik de b.o.b dus ik hield het bij een Appletizer. We zijn naar een mooi plekje gevaren waar we gingen lunchen, onwijs mooie plek met lodges, restaurant en leuke hutjes waar ze een toilet van hadden gemaakt, je wil alleen al voor dat hutje naar het toilet. Nadat iedereen uitgegeten en getoiletteerd was zijn we nog een heel klein stukje door gereden waar de auto klaar stond om aan de drie uur durende safari te beginnen. Tijdens deze safari heb ik aan m’n dierenlijstje olifanten, schildpad en leeuwen toe kunnen voegen. Na deze dag zijn we nog gezellig met de hele groep uiteten geweest en erna vroeg naar bed gegaan.
Deze schoolweek liep alleen helaas anders dan normaal, woensdag zijn we naar de townships gegaan, toen Sarina, Lindsay en ik in gesprek waren met John de manager van ons project kwam Gertjan binnen gelopen om ons te vertellen dat ze waren overvallen en nu naar het politie bureau gingen. We waren allemaal erg geschrokken en zijn vrij snel erna achter hun aangegaan naar de politie (die ongeveer naast ons project zit). Daar waren Niels, Elles en Sandra ook al die bij de overval waren. Het was voor hun echt een vreselijke ervaring, want ze hebben hun spullen af moeten geven onder druk van de overvallers met messen. We hebben die dag gelijk een hoop geregeld alleen omdat je je zo machteloos voelt omdat je niets kunt doen hebben we maar onze spullen uitgeleend zodat ze hun familie en verzekeringen konden contacten. Daardoor zijn de plannen iets erna voor het weekend ook een beetje aangepast aangezien Elles haar paspoort ook was gestolen. We zijn vrijdag vertrokken naar Coffee Bay, daar zijn we twee nachten gebleven waar we wat van het weer hebben genoten en nog een poging hadden gedaan om te surfen, maar helaas kregen we met acht personen 3 surfborden die nou niet bepaald goed meer waren; geen vinnen of nog maar twee. Toch was het even leuk om weer wat te oefenen in het water. Op zondag wilde we nog graag Whole in the Wall bezoeken, dat schijnt een heel mooi iets in de natuur te zijn, helaas kan ik er niet meer over vertellen aangezien de route zo slecht was dat we moesten omkeren, omdat er anders niet veel meer van de bumpers van de auto over zouden zijn. Nog geen uur later reden we weer op de gewone weg, zolang je het een gewone weg kan noemen als er echt mega grote gaten in het asfalt zitten. De band van de andere auto was daardoor ook lek gegaan, omdat ze net even een gat in de weg hadden gemist. Nadat onze held Benni de band had vervangen konden we met één reserve band en één half zachte band doorrijden naar de eerste plaats waar een Avis kantoor zat om de auto in te wisselen. Na ons hele avontuur gingen we ongeveer twee uur later verder met onze reis opweg naar Bananabeach in Durban, omdat Elles daar de volgende dag bij de Ambassade haar paspoort kon aanvragen. Ik weet in ieder geval na die nacht in het hostel dat ik die nooit aan iemand zal aanraden!! Wat een nachtmerrie, de kakkerlakken krioelde overal en nergens gedsie! Gelukkig waren we allemaal erg moe dus konden we in slaapvallen, maar helaas verstoorde een mevrouw midden in de nacht onze nacht rust, omdat haar vriend blijkbaar de deur niet open wilde doen, dus we mochten nog een halfuur van die soapserie meegenieten. Maar aan die fantastische nacht kwam gelukkig een einde en zijn we bijtijds vertrokken naar de ambassade om alles te regelen. 2,5 Uur later was alles geregeld, hadden we onze buikjes gevuld en waren we één paspoort aanvraag rijker en konden we met een tevreden gevoel terug rijden naar Port Alfred.
Afgelopen week op school was vrij rustig, want er waren behoorlijk wat lessen uitgevallen dus we konden ons goed focussen op ons project in de township en de CBL lessen. De meeting afgelopen woensdag bij de shop & catering was behoorlijk indrukwekkend. Alle medewerkers hebben hun hart gelucht en vertelde hoe zij de shop graag zouden willen zien. Ze worden helaas alleen door John (de manager) belemmerd in hun plannen, terwijl ze echt wisten waar ze het over hadden. Deze mensen missen de theorieën en de skills, maar ze weten heel goed wat er wel en niet verkocht zou moeten worden in de shop om zoveel mogelijk klanten te trekken. Nadat ze hadden verteld dat er ook nog eens was ingebroken het weekend ervoor hadden we wel in de gaten dat een geld bedrag van de bank nu wel echt heel erg hard nodig is om te kunnen overleven. We hebben afgesproken samen er hard voor te werken en een business plan te schrijven, hun leren presenteren en hoe ze een bedrijf moeten runnen.
Onze vaste thema avond op de donderdag was weer een groot succes, dit keer als thema Afrikaans, oftewel BRAAI!! We hebben heerlijk gegeten en vooral erg veel lol gehad. De avond erna moest het weekend natuurlijk ook wel gevierd worden dus zijn we met z’n alle op Niels na (want hij lust geen vis) sushi gaan eten om vervolgens een dansje te wagen in Snorts. Prima begin van het weekend dacht ik dus zo.
Dit weekend zijn we met een aanbieding die wij via onze schoolmail hadden gekregen op safari gegaan, inclusief diner, overnachting en ontbijt. Daarnaast hadden we zaterdag een game drive van 17-20/20.30 en zondag van 7uur ’s ochtends tot 9uur. Bij aankomst kregen we onze slaapplek te zien, aangezien ons werd verteld eigen beddengoed mee te nemen en dat we in tenten zouden slapen waren de verwachtingen erg laag. Eenmaal bij de ‘tent’ aangekomen waren we echt mega verrast het was een droomplek! Ik heb nog nooit zo luxe en mooi geslapen, ik vroeg mijzelf even af waar ik dit aan had verdiend. Je sliep met z’n tweeën in een ‘tent’ met een tweepersoons bed, bad, douche, twee wastafels, bank en natuurlijk niet geheel onhandig een toilet. Als je naar buiten liep hing daar ook nog een heerlijke hangmat die mij natuurlijk even riep om in te gaan liggen.
De afternoon drive was wel echt het leukste, we gingen weg toen het nog licht was en kwamen terug toen het al mega donker was. Het leuke is dat er in de nacht andere beesten tevoorschijn komen dan overdag dus wij hebben een uil, springhert (springend konijn met een lange start het heeft wat weg van een kangeroe) en een katachtige gezien waar ik even de naam niet meer van weet (wilde kat met luipaard/giraf achtige print).
Daarnaast hebben we in de avond heerlijk gegeten en na het eten bij het kampvuur gezeten en nog sterren gekeken op het dek. Ik heb daar een lesje gekregen over de sterren van een ranger, ik weet nu bijvoorbeeld mijn eigen sterrenbeeld te vinden; schorpioen. Wat helemaal gaaf was is dat je vanaf daar de Melkweg enorm goed kon zien ik heb mijn ogen uitgekeken naar een hemel voor sterren en vallende sterren.
Vandaag werden we alweer op tijd naar huis gebracht dus ik kan straks nog lekker bijslapen in het zonnetje.
De foto’s komen weer z.s.m op facebook.
Bedankt nog voor alle lieve reacties en tot de volgende blog!

• 30 Maart 2014 - 14:25

Moeders:

Hoi Lieffie,
    Fijn om weer je verhalen te lezen. We hebben intussen al veel via Facetime en telefoon gehoord, maar toch leuk om het nog eens rustig door te lezen en ik moet Vaders gelijk geven want het is zeker leuk om over je school ervaringen te lezen. Heerlijk idee dat we elkaar over anderhalve week gaan zien.
    Dikke kus

• 30 Maart 2014 - 15:12

Rein Papatjo:

Halo lieve Fabienne,
    Vader is inderdaad trots op je mooie voordracht en daarbij behaalde resultaat.
    Fijn dat je ons weer even heb laten meegenieten van al je mooie momenten.
    Maar blijf op je hoede lieverd.
    Kus van mij& Claudia uit een zomersvoelend zoetermeer.

• 30 Maart 2014 - 15:38

Opa:

Opa geniet van je verhalen.Hij lust er wel pap van en ziet daarom vol verwachting uit naar het volgende bordje.Ontvang vele hugs en kussen uit Den Haag !

• 30 Maart 2014 - 17:27

Hannke:

Hi Fabienne
    Geweldig resultaat en wat een lijst van beesten die je al hebt gezien.
    Let goed op jezelf. Geniet van deze speciale ervaringen en leuk dat je spoedig kan delen met je moederhelefijne tijd samen, komt Koos ook koos ook fijne tijd joh.
    Liefs Tante Han en Oom Roy

• 30 Maart 2014 - 20:24

Claudia:

Lieve fab,
    Vanmiddag samen met papa je prachtige verhaal gelezen, weer ontzettend veel mooie belevenissen, wat een levenservaring allemaal. Wat fijn dat we elkaar vanmiddag even gesproken hebben door de telefoon.
    Ben nu in Rhoon en je verhaal nog een keer aan het lezen. We hebben een heerlijk weekend gehad, zijn gisteren naar Den Bosch geweest en op een terras in het zonnetje een schandalige Bossche bol gegeten haha, we genieten allemaal van het voorjaarszonnetje.
    Wat een heerlijk vooruitzicht dat je moeder en Koos bijna komen, een fijne nieuwe week lieverd en papa en ik zijn ontzettend trots op je.
    Liefs, Claudia X

• 30 Maart 2014 - 21:45

Annelies:

Weer een mooi verslag! Wel heftig die overval. Leuk dat je moeder en koos al bijna komen. Ik heb afgelopen vrijdag mijn laatste stagedag gehad en nu moet ik hard aan mijn scriptie werken.. :(

X

• 10 April 2014 - 10:25

Reina Brouwer.:

Hoi lieve Fabienne.
    Eindelijk zal je wel zeggen,eens een mailtje van mijn tante.
    Lieve schat ik had problemen met mijn iPAD.
    Gisteren was Xera hier en is alles opgelost,dus hier ben ik dan
    eindelijk.Wat een geweldig verslag ,ik heb genoten van al jouw
    belevenissen.Je doet heel veel ervaringen op Fabienne,daar heb je
    je leven lang profijt van.Ook heerlijk dat je moeder en Koos erdaags
    bij je komen ,heerlijk om persoonlijk contakt te hebben met ze.
    Wat een prachtige dieren kom je ook tegen,en zo dichtbij.
    Ik kijk met verlange uit naar al jouw belevenissen Fabienne..
    Heel veel succes,en geniet vooral maar daar twijfel ik niet aan.
    Heel veel groetjes en een dikke KUS ,tante Reina.

• 04 Mei 2014 - 12:48

Erica:

Lieve Fabienne,
    Wat een mooie tijd beleef jij hier.
    Geniet van alles wat je doet en pas goed op je zelf.
    Liefs Frans en Erica