Avonturen in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Fabienne - WaarBenJij.nu Avonturen in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Fabienne - WaarBenJij.nu

Avonturen in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

20 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Ik heb er weer veel te lang mee gewacht, maar ik en echt verliefd geworden op Vietnam en ja dan schiet zo'n blog schrijven er vaak bij in. Maar beter laat dan nooit!

15/9 de trip begon al fijn met vertraging van Indonesië naar Singapore, maar ik moest toch lang wachten op Singapore dus dat maakte voor mij gelukkig niets uit. De vlucht naar Ho Chi Minh ging wel op tijd.
16/9 eenmaal aangekomen de volgende ochtend moest ik een visum regelen en daarna had ik buiten afgesproken met Yvonne die mij zou komen ophalen. Zo heerlijk dat er na zo'n lange tijd een bekende op je staat te wachten en regelt dat we bij de juiste bestemming uitkomen. Ik hoefde echt even niets te doen, behalve lekker bijkletsen. We kwamen aan bij het appartement wat in een wijk is waar ook veel andere nationaliteiten wonen. Het appartement is erg ruim met ieder hun eigen slaapkamer en een grote woonkamer. Helaas was het weer niet zo goed dus zijn we nadat ik me had opgefrist naar Kokoois gegaan om te lunchen, super lekker! Vlak voor de lunch had Yvonne al even naar de salon gebeld om een massage te boeken voor ons. Je zou denken heerlijk! Maar man man wat deed dat zeer. Ik zei nog aan het begin medium please en tijdens de massage nog gevraagd of ze het wat zachter kon doen, maar goed ik ging er ook vanuit dat ze wel zou weten wat ze doet. De avond en dag erna voelde m'n schouders hartstikke beurs en heb ik de massages sinds dien maar even overgeslagen. In de avond hebben we nog lekker een hapje gegeten en een drankje gedronken.
17/9 deze dag ging ik op pad met Thu als mijn gids, vooral wat eten betreft. Het was heel erg leuk haar te ontmoeten en ze nam me al gelijk mee naar het favourite lunch plekje van Richard, waarvan ik heel goed begrijp dat dat zijn favoriet is! We kregen een broodje beef met ei, salade en wat saus. Als Hollander die ik ben at ik het niet zoals alle locals: hapje brood, hapje vlees/ei, neehoor ik had mn broodje open gemaakt en er een sandwich van gemaakt. Daarna nog een drankje gedronken, de Ben Thanh markt bezocht en vervolgens nog een drankje gedronken. Aan het eind kreeg ik nog een lokale snack mee; broodje met mini varkensvlees burgertjes, komkommer, rauwkost en een lekkere saus. Daarna moesten we ons gauw haasten richting de taxi voor de regen los zou barsten. In de avond nog met Yvon mee geweest om wat te eten, maar trek had ik niet meer na al die lekkernijen.
18/9 Ik had een heerlijk relax dagje, even bij het zwembad op het dak een boekje gelezen, met de scooter rondgereden, drankje gedronken en boodschapjes gedaan. Jawel ik had zowaar bruin brood gevonden, dus ik had een lekkere bruine boterham als lunch! In de avond nog met yvon wat gegeten en gedronken bij Big L en erna was het weer tijd om ons bedje op te zoeken.
19/9 Het was weekend dus Yvon en haar huisgenootjes waren ook lekker vrij. We hebben eerst bij het zwembad gelegen en in de middag naar de Ben Thanh markt geweest. We waren door het weer alleen wat opgesloten in de stad, want het regende en onweerde zo hard dat we de scooter rit naar huis nog maar even hadden uitgesteld. Zodra het weer wat gekalmeerd was zijn we terug gereden om ons om te kleden, want we zouden in het centrum (district 1) een hapje gaan eten en op stap. Na wat drankjes, dansjes en nog meer drankjes zijn we met Yvon haar huisgenoten weer met de taxi naar huis gereden.
20/9 Eén voor één kwamen we fris en fruitig bij het zwembad liggen en in de middag moesten we nog even in actie om in district 1 mijn busticket te regelen naar Mui Ne. In de avond zijn we naar een wat luxer restaurant gegaan, omdat het 1 van de huisgenoten haar laatste avond was. We moesten alleen tijdens het eten ons bord oppakken en meenemen naar het overdekte gedeelte, omdat de storm losbarstten. Daarna hebben we nog een avontuurlijk ritje op de scooter gemaakt door de regen & onweer, maar weer veilig in het appartement aangekomen.
21/9 Weer een rommeldagje met tas inpakken, boodschapjes doen, wasjes draaien en trips uitzoeken.
22/9 Na een prima ontbijtje met een lekker eitje heb ik nog de laatste dingetjes in mijn tas gedaan. Om 10uur ben ik in de taxi gestapt naar de stad, waar om 11u de slaapbus naar Mui Ne zou vertrekken. Toen ik was aangekomen bij Mui Ne Hills wad het nog een kleinstukje lopen naar Mui Ne Hills budget hotel (leuk weetje: ik betaalde $2 p/n). In de middag heb ik nog strandwandeling gemaakt met zonsondergang en erna een diner gehad met me myself and I. In de avond had ik snel nog even de trip geboekt naar de zandduinen voor de volgende dag.
23/9 Na een heerlijk $2 ontbijt begin om 1.30pm het sanddune tripje. Het was heel leuk, vooral de Fairy stream en het quad rijden. Ik had flink mazzel, want het meisje waarmee ik was die wilde liever niet rijden, maar wel mee op de quad, dus ik kon lekker scheuren door de duinen en toch met haar de prijs delen, ik zeg goede deal!
In de avond heb ik nog gezellig met sophia(italiaans meisje van de tour) en kamergenoot Nina (fins) gegeten.
24/9 Ik dacht ik doe eens luxe, ik kies het $4 ontbijt ipv $2. Daarna heb ik vooral zo min mogelijk gedaan en heerlijk gerelaxt bij het zwembad, waar ik aan de praat raakte met een Nederlands koppel. Ik kon natuurlijk niet de hele dag om m'n krent blijven zitten, dus heb ik aan het einde van de middag mee gedaan aan een wedstrijdje beachvolleybal. Na de wedstrijd, natuurlijk gewonnen, zijn we nog het zwembad ingedoken en was het alweer tijd voor een hapje eten, dit keer weer met andere mensen van het hostel. Tijdens het eten ben ik ook nog wat handige woordjes te weten gekomen die goed van pas kunnen komen. Wat de spelling betreft heb ik geen idee, maar zo spreek je het uit.
Gamon = thankyou
Tsintsjou = hello
Tambè = bye
Bankwe on = how are you
Kwe = goed
Lamon = please
Chai = left
Vai = right
Ditang = straight
25/9 Alweer m'n laatste dagje in Mui Ne. Na een ontbijtje en relaxen bij het zwembad, ben ik naar de lokale bus gelopen om daarmee naar Phan Thiet te gaan waar Yvon & haar huisgenootjes ook heen kwamen. We hadden daar een superdeluxe bungalow via hun baas gekregen. Na wat gebrekkig engels & handen en voeten werk kreeg ik het voor elkaar om zelfs voor het resort: Green organic villas, uit te stappen. Bij aankomst wist de meneer van de receptie gelijk wie ik was dus bracht hij mij naar de kamer. Omdat ik er eerder was dan de meiden heb ik de naar mijn mening mooiste kamer uitgekozen. Terwijl ik wachtte op hun aankomst heb ik heerlijk getut onder het genot van een welkomstdrankje die inmiddels bij mijn kamer gebracht was. In de avond waren zij eindelijk gearriveerd na flink vast te hebben gestaan in de mensen massa vanwege optochten. Gelukkig hadden we de mogelijkheid om in het hotel te eten dus hoefde we niet meer de deur uit. Omdat alles organisch is was het diner wel een duur grapje, maarja gauw maar naar bed en morgen weer een nieuwe dag.
26/9 Wat een uitzicht zeg als je je slaapkamerdeur uitloopt en gewoon uitkijkt op zee. Vervolgens heb ik echt het meest interessante ontbijt ooit gegeten. Je kreeg alles anders geserveerd dan je zou verwachten. Ik had bijvoorbeeld ham-kaas croissant besteld en ik kreeg 2 mini croissant achtige deegrolletjes met een mini beetje ham & kaas erin.
Het was een mooie ochtend dus ik heb samen met Yvon gekanood en echt mega kwallen in het water gezien. Daarna hadden we het privéstrand en zee wel gezien dus was het tijd voor het zwembad, luxe probleempje. We voelde ons helemaal luxe poppetjes toen we ook nog eens een kan icetea kregen geserveerd. Na al het decadente gedoe was het tijd voor basic, dus hebben we de lokale bus naar Mui Ne genomen, althans dat was het plan, maar die kwam maar niet dus hebben we een andere bus aangehouden en mochten we instappen. De vraag was alleen nog waar de bus heen zou gaan, want niemand sprak engels. Uiteindelijk stopte we in Phan Thiet centrum en konden we de volgende (wel de echte) lokale bus nemen naar Mui Ne. Na flink aangestaard te worden vond ik de juiste stop, doordat ik al een paar dagen Mui Ne had opzitten. We hebben gezellig wat gegeten en drankjes gedaan. Erna hebben we het decadente leventje weer opgepakt door met de taxi naar huis te gaan.
Deze dag was ook eindelijk mijn kaart aangekomen bij opa & m'n ouders met de datum & tijd waarop ik thuis kom. Dus ja ja het gaat toch echt een keer gebeuren! Ik kom 30 oktober aan het begin van de middag aan op Schiphol na een jaar en 1,5maand van huis te zijn geweest.
27/9 Samen met Von gezellig ontbeten, een strandwandelingetje gemaakt en erna lekker bij het zwembad gelegen met een kan gratis ijsthee:). In de middag hebben we de bus naar Ho Chi Minh, dus de eigenaar heeft ons geholpen met bus info & een taxi voor naar de busstop, top service! We mochten ook nog eens laat uitchecken, dus nog een +punt voor het hotel. Na een paar uur in de slaapbus waren we weer terug in Ho Chi Minh.
28/9 Vonnie was jarig dus ik had het huis versierd en allerlei spulletjes gekocht voor verwen pakket gekocht samen met een bon voor de salon. Nadat ze alle ballonnen verspreid had gevonden bij thuiskomst zijn we bij het boothuis uiteten geweest.
29/9 Mijn laatste dagje in Ho Chi Minh was aangebroken, dus het was weer wasjes draaien, tas inpakken en een busticket kopen naar Dalat in het centrum. Anita(vriendinnetje van), Maaike Tinka waren ook in Ho Chi Minh dus heb hebben gezellig een drankje gedronken, de notre dam, independence building en de ben thang markt bezocht. In de avond lieten Yvon en ik ons nog even samen verwennen met een behandeling bij de salon, want als backpacker moesten mijn voeten er natuurlijk tip top uitzien. Daarna hebben we nog lekker gegeten en zat mijn tijd met vonnie er helaas alweer op.
30/9 Ik nam al vroeg een taxi naar de stad waar de bus naar Dalat vertrok. Ik had al snel een Engels meisje, Bernadette, ontmoet dus dat was gezellig. We hadden een goeie reis gehad, onderweg een lekkere lunch. We hadden beide een ander hostel in Dalat, maar we wilde tegelijk naar Hoi An, dus konden we weer mooi samen met de bus reizen. Toen we aankwamen in Dalat regende het mega hard en waren de straten al aardig ondergelopen, dus na een constructie net m'n poncho om mijn backpack zijn we naar de taxi gerend. Met mijn oh zo fantastische vietnamees heb ik hem de weg gewezen naar mijn hostel. Helaas kon hij op een gegeven moment niet meer verder dus zat er niks anders op dan op blote voetjes en boeltje door de regen te gaan. Ik kreeg een enorm warm welkom door de
Mamma in het family hostel: ik kreeg een handdoek om me heen, een kop warme thee en kreeg gelijk mijn kamer te zien. Even later werd iedereen alweer geroepen om 5uur voor het "familie diner". Wat ook met behulp van de backpackers is bereid. Het eten was echt super lekker! En het bleef ook maar komen, dus niemand kwam iets te kort. Het was allemaal traditioneel eten en ook alles was even smaakvol. En dan te bedenken dat ik er maar €2 voor betaalde voor zo'n maaltijd & een biertje kon ook niet ontbreken en hou je vast! Die koste maar liefst 10.000vnd = ongeveer €0,45. De sfeer was echt top! Iedereen raakte met elkaar aan de praat en na het eten kwamen de spelletjes te voor schijn, ging de muziek wat harder en heb ik mij onwijs vermaakt en heel veel leuke mensen ontmoet. Als laatste nummer hebben we met z'n alle de Macarena gedanst en een groepsfoto gemaakt, voor even had ik een hele grote familie.
1/10: Na een lekker ontbijtje was het tijd voor actie! Ik had een canyoning tour geboekt. (Ik dacht eerst nog dat het misschien verkeerd gespeld was, maar na wat research bleek het woord echt te bestaan.) De trip bestond uit rock sliding, abzeilen in watervallen, cliff jumps, lopen en dobberen door het water en klimmen en klauteren door t bos/gebied voor de volgende activiteit, want voordat je het wist stond je weer boven aan een waterval en moest ik al m'n moed verzamelen en er weer af. Maar als je dan door zo'n waterval naar beneden gaat dan denk je wel echt "wauw! Ik begeleid mezelf gewoon naar beneden door een waterval!". De armen en benen waren aan het eind flink verzuurd en kregen we het goede nieuws dat we nog een klim van 10 a 15 minuten te gaan hadden om uit het natuurgebied te komen terug naar de bus. Met 3 zuurstofflessen verder had ik de top gehaald en gingen we met de bus naar een lokaal restaurantje waar de lunch werd geserveerd. We hadden enorm mazzel gehad met het weer, want de ochtend was heerlijk maar toen we het stadje weer inreden begon het weer te regenen en dat zijn hier geen buitjes, dat zijn stortbuien waar binnen een paar minuten de straten veranderen in rivieren. Toen we weer terug waren in het hostel heb ik weer lekker een koude douche gehad (is inmiddels wel gewoon geworden). Aangezien het toch regende heb ik geholpen met het eten klaar maken en heb ik springrolls gemaakt. Daarna was het alweer snel etenstijd en verliep de avond vrij hetzelfde als de avond ervoor, heel gezellig dus!
2/10 Met een dubbel gevoel verliet ik het hostel, jammer om weg te gaan, want het was superleuk! Maar ook heel veel zin om naar Hoi An te gaan. Ik had samen met Bernadette (Engelse meisje van de bus naar Dalat) samen een bus geboekt zodat we de lange trip niet alleen hoefde te doen. We vertrokken rond een uur of 3/4 met de slaapbus. De bus zou eigenlijk naar Danang gaan en dan moesten vanuit daar een klein stukje terug naar Hoi An, maar met wat handen en voeten werk & google translate hebben we gevraagd of ze ons in de buurt van Hoi An er al uit konden laten.
Wanneer je met een lokale bus reist zijn de eet stops altijd het ongemakkelijkst aangezien je de enige blanken bent en maar hoopt dat de menukaart ook in het engels is. Gelukkig was dat deze keer wel zo maar omdat het erg druk was zaten we bij de buschauffeurs in de zaal. Waar ik ook inmiddels achter ben gekomen: je moet altijd voor je in de slaapbus stapt je schoenen uit trekken en in een zakje doen. Vervolgens bij een eet stop staat er een krat met slippers voor de bus, waarvan ik steeds dacht wat toevallig dat iedereen hier dezelfde slippers heeft. Totdat ik dus laatst zag dat het hele restaurant die slippers aanhad en ik bij het instappen van de bus wel iedereen z'n schoenen of slippers in tasjes zag doen. Kortom gewoon een service, maarja wij hadden dus als enige onze eigen schoenen aan. Tsja kan gebeuren. In de avond wilde het niet helemaal lukken om te slapen met fantastische Vietnamese muziek uit de speakers, toeterende chauffeur en een gezellig snurkende man naast mij was het echt een feestje in de bus, maar uiteindelijk met mijn eigen muziek dan maar een standje harder werd ik ineens een paar uur later wakker met m'n muziek nog aan dus dat was fijn.
3/10 In de ochtend werden we wakker gemaakt dat we bijna bij Hoi An waren dus we konden eruit. Daar hebben we een taxi gebeld en even later konden we naar het hotel. We moesten alleen wel 10 scooter mannetjes afwijzen, want ze vroegen allemaal of ze ons niet moesten thuis brengen. Het is weliswaar goedkoper dan met de taxi, maar met een huge backpack ga ik toch liever voor de taxi. Eenmaal aangekomen bij het hotel konden we helaas nog niet inchecken dus hebben we eerst ontbeten en heb ik lekker rondgefietst, want er waren gratis fietsen bij het hotel inbegrepen. Ik was helemaal in m'n elementje en heb flink wat afgefietst.
Ik kwam nog even terug in het hotel om te polsen of ze toch niet mee wilde, maar toen ontmoette ik ook een Nederlandse jongen Tim die wel in was voor een fietstochtje, dus zijn wij samen op pad gegaan naar het oude centrum. Ik keek m'n ogen uit! Wat een onwijs leuk stadje! Van de kleuren van de huisjes, houten details, restaurantjes, lampionnetjes en superveel tailor shops. Zeker van de shops heb ik goed gebruik gemaakt! Ik heb een jurkje ontworpen en laten maken voor mijn diploma uitreiking. Het is echt zo leuk! Je kiest uit de honderden winkels er 1 waarvan je hebt gelezen of gehoord dat dat een goede is, je neemt wat foto's mee en samen met wat uitleg maken zij een schetsje, meten ze je op en word de jurk gemaakt. Er volgt dan nog een passessie waarbij je kunt aangeven indien er nog iets veranderd moet worden, wat bij mij een paar keer het geval aangezien ik nogal kieskeurig ben. Na een aantal keer passen ben ik een paar dagen later ook mee geweest naar het huis waar de mevrouw mijn jurk had gemaakt, zodat ik de aanpassingen die ik nog wilde kon laten zien als ik de jurk aan had. Na de laatste aanpassingen was ik helemaal happy met m'n jurk en heb ik echt een eigen jurk die helemaal pas zit.
In Hoi An zijn we ook meerdere malen uiteten geweest en vooral in de restaurants die aanbevolen werden door de lonely planet, onder de backpackers beter bekend als de reis bijbel.
Daarnaast was er een kaartje wat je kon kopen waar naar 5 bezienswaardigheden kon van de 21 waaruit je kon kiezen. Ik heb onder andere een traditioneel oud huis, de Japanse brug en een traditioneel zang & dans optreden bezocht & bekeken.
Daarnaast ben ik nog een dagje met Tinka, Meike & Anita op pad geweest naar Mui Son, een groot tempel complex wat flink is aangetast in de oorlog. Het was nogal een actie was, want ze hadden de afstand bekeken met een navigatie app, maar even vergeten op route te klikken wat de werkelijke afstand in kilometers nogal veranderd. We raakte al behoorlijk in de stress want de meter van de taxi bleef maar oplopen. Toen hebben we toch maar even gevraagd of de taxi chauffeur wilde stoppen zodat we even konden bellen of we niet iets konden onderhandelen. Gelukkig bleek er een pakketprijs te bestaan van Hoi An naar Mui Son, dus dat scheelde ons een hoop geld!
Het weer was over het algemeen heerlijk, beter gezegd snikheet, maar je moest vooral niet te hard klagen want voor je het wist kwam het met bakken uit de lucht zetten. Waarvan ik 1 keer nog in de stad was bij de winkel van m'n jurk. Ik had alleen net de jurk betaald en had dus niet meer heel veel geld over. Gelukkig kon ik even blijven schuilen in de winkel en raadde ze een restaurantje aan in de buurt: Mermaid restaurant (ook weer uit de Lonely Planet) en daar ben ik maar uiteindelijk in m'n poncho naartoe gefietst en gegeten en gedronken van het geld dat ik nog over had. Dus ja zelfs in het mooie Vietnam is het niet altijd zon, zee en strand daar kennen ze ook tropische regen buien waar Nederlandse buien gelukkig nog niets bij zijn
7/10 Het was helaas tijd na 4 nachtjes om Hoi An te verlaten. In d ochtend fietste ik nog snel even naar een straatvrouwtje voor broodjes voor onderweg, want we hadden een sleepingbus geboekt naar Hue. We kwamen rond half12 aan en konden vrij snel erna met behulp van google translate inchecken. De communicatie liep namelijk niet zo soepeltjes aangezien wij het nogal raar vonden als de incheck tijd 12uur is en het ja half 12 dat wij nog niet de kamer in mochten, maar goed na de uitleg in z'n eigen taal kon het toch ineens wel. Na het opfrissen hebben we scooters gehuurd en zijn we eerst ergens gaan lunchen. Gelukkig zaten er wat locals die engels spraken want dankzij hun hulp konden we eten bestellen aangezien de kaart alleen in het Vietnamees was. De bediening was ook niet instaat om 1 woord engels te spreken dus we waren hun erg dankbaar. Na de lunch zijn we naar het strand gereden en kwam er een man op een dikke motor aangereden en vroeg of we opzoek waren naar de beachbar, dus zijn we hem gevolgd en kwamen we bij een leuke tent uit waar je dan een soort entree betaalde per persoon, maar dat was ook je tegoed voor eten en drinken. Alleen dat was wel het minimale bedrag wat je moest uitgeven, want je kreeg geen geld terug. Na wat relaxen zijn we terug gereden en was het alweer avond, dus weer etenstijd.
8/10 We waren op tijd opgestaan om naar het citadel te gaan. We hadden daar een gids geboekt zodat we er ook nog wat meer informatie bij zouden krijgen. We kregen informatie over hoe er vroeger geregeerd werd en hoe ze binnen het citadel leefde. We hadden gelukkig in de ochtend goed weer, want in de middag kwam het met bakken naar beneden. We hebben in een heel leuk barretje geschuild waar je een placemat kreeg en er stonden krijtjes op tafel. We waren helemaal blij en hebben een fijn knutsel middagje gehad. In de avond hadden we bij een restaurantje gegeten waarbij ze ja zeiden op alles en vervolgens werd het speciaal voor ons gehaald: bijvoorbeeld een blikje sprite, werd bij de buren gekocht zodat ze toch sprite kon serveren
9/10 We hadden al vroeg de bus naar Phong nha, waar we een dagtrip voor hadden geboekt. We begonnen de middag met een lokale lunch en we werden zelfs "gevoerd" door locals, want er zaten twee vietnamezen bij ons aan tafel die onze bakjes steeds bijvulde zodat we meer aten. We hoefde dus niet bang te zijn dat we tekort kwamen. Na de lunch kwam het ineens met bakken uit de lucht, maar na even gescholen te hebben zijn we in onze poncho gerend naar het bootje de ons zou brengen naar de cave. Tijdens het varen klaarde het op en hebben we onze ogen uitgekeken in de cave, de verschillende kleuren, vormen en vooral grote was erg bijzonder. De gids vertelde er bij dat het vroeger ook een schuilplaats in de oorlog is geweest en een opslagplaats voor munitie. Daarnaast werd het ook gebruikt als ziekenhuis. Na het bezoekje aan de cave vaarde we weer terug en werden we afgezet bij een hostel waar we tot de avond moesten wachten op de bus naar Hanoi. Dus hebben we maar gedaan waar we goed in zijn: eten & drinken. Helaas werd het lange wachten niet beloond want we hadden de rotste plekken die je in de bus kan hebben. Naast de wc en achterin onderin een donker hok. Gelukkig vielen we allemaal af en toe in slaap waardoor de rit wat sneller ging.
10/10 Om 6uur 's ochtends kwamen we al aan in Hanoi, veel eerder dan verwacht, maar gelukkig geen probleem voor het hotel. We waren wel opgelicht door de taxi. Het regende namelijk en daardoor zijn we maar gewoon in een taxi gegaan die zei dat hij op de meter rijd, wat meestal ook goed zit, maar dit keer sloeg de meter waarschijnlijk op hol. Wat we niet hebben kunnen zien door alle backpacks op de bijrijder stoel. Maarja hebben we weer van geleerd en die taxi nooit meer genomen. Het was een druilerige dag dus hebben we eerst wat gerelaxt op de kamer en zijn we in de middag in de poncho's de stad in gegaan en naar markt.
In de avond hadden we onze 2e leuke ervaring in Hanoi, want we zijn bij een lokaal restaurantje gaan eten, maar het was een succes en we vonden zelfs een visje in de mango salade. Dus gingen we even verhaal halen of dat hoort (wat ons erg onwaarschijnlijk leek). Maar ze weigerde toe te geven dat het een vis was. Doordat er geen excuus of niks vanaf kon weigerde wij voor het gerecht te betalen. Uiteindelijk wilde we nog wel een deel betalen van de salade maar niet alles. Dat plan was helaas mislukt want de eigenaresse bleef volhouden dat dat Vietnam is, oftewel "dat kan toch gebeuren", maar we trokken uiteindelijk aan het kortste eind en hebben we onze vriendin het geld toch maar gegeven, omdat we er behoorlijk klaar mee waren. Gelukkig smaakte de biertjes in de kroeg een stuk beter en liepen de biertjes uit op eenstapavondje tot een uur of 4/5. We waren zelfs in een bar waar we af en toe de muziek uit moesten doen, want officieel mocht die niet meer open zijn en ze mogen niet gesnapt worden door de politie, maar toen ook die bar dicht ging was het toch echt tijd om naar huis te lopen. De locatie van het hotel is echt ideaal, we kunnen bijna alles lopen en als je wilt zelfs kruipend vanaf de kroegjes.
11/10
Lekker slaperig zijn we maar naar het ontbijt gegaan, wat nog best een hele workout is in dit hotel met mega veel trappen!(107 om precies te zijn!) Daarna zijn we door een parkje langs het meer gelopen naar het vrouwenmuseum. In dit museum werden door de gids 3 onderwerpen toegelicht over vrouwen: de mode, familie & geschiedenis. Om ons culturele dagje nog even uit te breiden zijn we na de lunch ook naar naar het etnografische museum geweest. Hier konden we buiten verschillende traditionele huizen bekijken.
In de avond zijn we uiteten geweest bij Koto, dit is een restaurant project voor straatkinderen. Zij krijgen daar de kans om te werken en te studeren.
12/10 We hadden wat knopen doorgehakt wat we wilde doen en gelijk tours geboekt voor Halong Bay & Sapa. In de middag hebben we weer even cultureel een oud huis bezocht en erna een waterpoppen show, wat we absoluut niet hadden willen missen. Wat een giller was dat zeg! Wel grappig om ooit eens meegemaakt te hebben.
Na de show hebben we een hapje gegeten bij een restaurantje om de hoek, wat wel een mop is dat ze het een restaurant noemen, want je zit gewoon op plastic stoeltjes op straat voor deur. Ondanks dat het heel basic is, is de sfeer wel erg goed op straat.
13/10 In de ochtend vertrokken we met de bus naar Halong bay. Bij aankomst werden we ontvangen door onze gids Thomas die ons mee nam naar een klein bootje die ons dan weer naar de grote boot zou brengen. We werden warm onthaald want de crew stond ons al op te wachten en te zwaaien toen we aan kwamen varen. Vrij snel na aankomst kregen we al de lunch geserveerd: inktvis met groente, springrolls, rijst, soep, vis/groente gerecht. Na de lunch mochten we inchecken in onze cabins. Allemaal erg netjes, fijne douche en alles was in het kleine hokje aanwezig wat je nodig had. Na een stukje varen was het tijd voor een beetje actie en zijn we gaan kajakken. We roeide en dobberde wat rond en genoten van het uitzicht. De warme douche riep ons wel toen we klaar waren, want het was inmiddels best wat afgekoeld. In de avond kregen we weer een heerlijke maaltijd met: pumpkin soep, garnalen, oesters met uitje uit de oven wat super lekker was (had ik niet verwacht), varkensvlees gerecht met champignons, groente, verse springrolls, rijst en als toetje bananen iets, heel lekker! We hadden onze buikjes lekker gevuld en de rest van de avond hebben we ons vermaakt met de andere mensen van de tour. Altijd leuk om verhalen uit te wisselen, en zelfs nog poker gespeeld, maar dat is niet geheel mijn ding, ik heb andere kwaliteiten.
14/10 In de ochtend stond er alweer een lekker engels ontbijtje voor ons klaar en vaarde we ondertussen verder naar de oyster farm. Daar legde ze uit hoe het werkt met de parels, wat erg interessant was om te zien. Helaas was het toen tijd om uit te checken van de boot en door naar de volgende boot die ons bracht naar het eiland. Toen we steeds dichterbij kwamen zag ik het bungalow resort al, maar ik kon eerst niet geloven dat dat voor ons was. Het was een supermooi resort waar we eerst lunch kregen geserveerd wat weer even lekker was als alle andere keren. Daarna 1,5u vrije tijd, waarin we lekker op het strand gelegen en pootje baden. Om 1uur zou de boot vertrekken naar een eilandje voor de fietstocht, maar team India was ruim 20 minuten te laat. Gelukkig waren ze erg aardig, maar doorfietsen konden ze ook al niet. We hebben een hele leuke fietstocht gemaakt op een eiland door het mooie landschap en een klein plaatsje waar je goed kon zien hoe de meeste daar leven en het andere deel wat daarvandaan komt want woont op het water om te vissen. Daarna zijn we weer met de boot terug naar het bungalow resort gevaren waar we nog wat vrije tijd hadden. We hebben beachvolleybal gespeeld met de groep en erna was het tijd voor het diner, dit keer stond er een buffet voor ons klaar. Na het eten hebben we nog wat kaarten spelletjes gespeeld en zelfs een beetje Vietnamese les gehad. "Toi te la Fabienne" is nog het enige wat ik onthouden heb: "Ik ben Fabienne".
15/10 Zoals iedere dag ging de wekker weer vroeg, maar het uitzicht maakte het snel goed, strandje voor het huisje, blauwe lucht, kortom helemaal geweldig! Na weer een ontbijtbuffetje moesten we de spullen pakken en naar de boot die ons weer naar de grote boot zou brengen voor het laatste onderdeel van het programma: kooklesje springrolls maken & aan sluitend de lunch. Tussendoor konden we nog van het mooie uitzicht & de zon genieten. Na de lunch was het klaar met de pret, want het kleinere bootje was al weer klaar om ons terug te varen naar Halong bay city. Vanuit daar zijn we met de groep met de bus terug naar Hanoi gereden. Toen we waren aangekomen bij het hotel werden we verwezen naar het hotel van de buren, omdat er lekkage was. Geen probleem zeiden ze "we hebben 3 single beds voor jullie" waarop ik zei dat is heel leuk, maar we zijn met z'n 4e. "Oh uhmm we will put an extra bed in the room" die vervolgens dus echt in het midden van de kamer werd gelegd. Ik onderhandelde nog even over de prijs, want we wilde niet meer de volle prijs betalen, maar dat was al snel goed.
Omdat de Sapa tour al snel erachter aan zat checkte we nog even onze ticket en kwamen erachter dat de bus 9/10pm was ipv 9/10am, lekker handig natuurlijk, maar dat betekende wel dat we lekker konden uitslapen en relaxen de volgende dag. De andere meiden moesten dus hun programma na Vietnam wat aanpassen, maar toen dat allemaal geregeld was zijn we lekker een hapje gaan eten.
16/10 Natuurlijk eerst een ontbijtje en alweer uitchecken, af en toe word je wel wat gek van het in- en uitpakken van je tas, maarja dat hoort erbij.
Het was heerlijk weer dus we zijn naar het parkje gegaan bij het meer. We waren wel een bezienswaardigheid voor alle mensen die langs liepen, want blijkbaar gebeurt het niet vaak. Dat bleek wel toen de politie aan het einde van de dag ons vriendelijk verzocht of we van het gras af konden gaan. In de avond hebben we ons nog even opgefrist en klaar gemaakt voor de nachtbus, maar niet zonder een heerlijk diner op straat. Lekker zitten op plastic mini krukjes, wat ze in Nederland op de kinderafdeling van Ikea verkopen, dus enige lenigheid komt wel van pas. Het was erg druk in the old quarter, want er was een promo voor tiger beer. Veel dans & muziek was gaan de op verschillende hoeken van de staat, maar helaas moesten we vertrekken, met de bus naar Sapa. We hadden dit keer een tactiek bedacht om niet weer rotplekken te hebben. Twee van ons gingen snel de bus in en goede plekken bezet houden en de andere zouden de tassen inladen in de bus. Dat plan werkte perfect, want we hadden prima plaatsen!
17/10 Al vroeg in de ochtend waren we aangekomen in Sapa met de sleepingbus. Daarna was het afwachten wie ons zou ophalen. Gelukkig kwam rond half 7 een meneer aangelopen met een briefje waar ook mijn naam op stond, we waren zo blij, want we waren even bang dat we misschien een miskoop hadden.
We baalde wel een beetje dat we helemaal naar het hotel moesten lopen met de backpack, wat ongeveer een kwartier lopen was, maar gevoelsmatig een uur + een hernia. Maar het was droog, dus dat scheelde al een hoop na alle verhalen van andere die alleen maar regen hadden gehad. Eenmaal aangekomen moesten we een tasje pakken voor 1 nachtje. Daarna ontbijten in het hotel, want om 9uur begonnen we met de trekking. De trekking was erg mooi, maar wel wat zwaar. We moesten 12km lopen door de rijstvelden en bergen, dus op en neer op en neer. Gelukkig had bijna iedereen hulp van een local, ik noemde haar m'n Sapa Mamma, want ze hield als de weg ook maar even glad was m'n hand al gelijk vast om mij te helpen. Met uitzicht op rijstvelden, bergen & watervallen was het een hele mooie tocht en hadden we een heerlijk zonnetje die het helemaal af maakte. Bij de lunch nam iedereen afscheid van de hulp mamma's en als fooi kocht (bijna) iedereen iets kleins van de vrouwen in de vorm van een souvenir. Daarna was het nog ongeveer een uur a 1,5uur lopen naar de homestay, waar we om 3 uur/ half4 arriveerde. Iets anders dan verwacht, maar met heel mooi uitzicht hebben we in een dorpje geslapen. We sliepen in een soort graanschuur idee met allemaal matrasjes naast elkaar en met ieder z'n eigen klamboe. Echt een slaapparty is het niet geworden, want om half 9 ging bij mij in ieder geval het licht uit en werd met de wekker pas wakker dus ik zal het vast nodig hebben gehad.
18/10
Toen we nog maar net gedoucht en aangekleed waren werd er al gezellig een kip en een eend geslacht, dus dat was al een goed begin van de dag. Even schrikken en wennen, maar het is wel precies hoe het er hier aan toe gaat. Gelukkig kregen we zelf bananen pannenkoeken als ontbijt. Tot aan de lunch hadden we een trekking van 2 tot 2,5 uur te gaan, waar we unaniem met de groep hadden gekozen voor de easy route gezien alle spierpijn. Het zorgde voor een leuke afwisseling van wandelen door dorpjes & uitzicht op de rijstvelden en als afsluiter van de wandeling nog een waterval. Dit keer liepen we alleen met een gids en na de lunch werden we opgehaald door een busje die ons terugbracht naar Sapa, naar het hotel. Omdat het nog aardig vroeg was hebben we ingecheckt en zijn we nog even Sapa ingelopen naar de markt. We waren wel al wat aan de late kant voor de markt, maar het gedeelde met groente, fruit & vlees was nog in volle gang, waar je ook weer een groot verschil in cultuur merkt. Zeker toen ik een hondenkop zag liggen. Daar zal ik nooit aan kunnen wennen. Je probeert maar zo normaal mogelijk te blijven kijken want voor hun is het heel gewoon.
Na alle bijzonderheden hadden we wel een borrel verdiend en erna stond ons weer een maaltijd te wachten in het hotel. Wat alleen niet helemaal genoeg was, maar daar hielp de italiaan aan de overkant wel bij, daar hebben we mooi nog 2 pizza's gedeeld met z'n 6e.
Na een heerlijke warme douche en weer een redelijk normaal bed ga ik vast weer lekker slapen, nu nog hopen dat morgen m'n beentjes het nog doen.
19/10
Alweer de laatste dag in Sapa stond er een wandeling naar cat cat ons te wachten. 3km naar beneden met veel trappen, maar de leuke winkeltjes, het uitzicht en de waterval maakte dat goed. Voor de terugweg was er de keuze om met de motor omhoog te gaan, waar ik toch maar gebruik van heb gemaakt, aangezien mijn knie en ik geen beste vrienden meer waren. Na de lunch & een paar uur wachten was het tijd om met de slaapbus weer terug te rijden naar Hanoi. We hadden helaas geen stop onderweg dus na een busrit van 4uur 's middags tot half 10 's avonds hadden we steeds meer zin in ons favoriete broodje kebab. We moesten eerst inchecken bij het hotel, waar we al snel de kamer sleutel met het nummer 502 zagen staan, wat 107 trappen op betekent. Na zo'n weekendje Sapa was dat best een pittige klim omhoog, maar het broodje kebab als beloning maakte alles goed! Het was helaas alweer de laatste avond met Tinka, Meike & Anita, dus hebben we nog geproost op de leuke tijd die we hebben gehad en die we allemaal nog zullen hebben we komende tijd. Maar we gaan elkaar sowieso nog zien in Nederland. Als afsluiter hebben Tinka en ik nog een dansje gewaagd in onze stamkroeg: Local bar. Toen de muziek stopte om 12uur zette ik nog onze knaller in van de vengaboys: shalalalala shalala in the morning, waarom bijna iedereen inhaakte tot onze verbazing en zo sloten we het nog heel leuk af!
20/10 Vanochtend ging bij de meiden de wekker al vroeg en heb ik nog mee ontbeten. Toen de taxi klaar stond hebben we afscheid genomen en komt mijn vertrek steeds dichterbij. Nog 10 dagen genieten en dan stap ik op het vliegtuig naar Nederland. Eerst nog genieten van Hanoi en al het moois er omheen.
Tot snel!

  • 20 Oktober 2015 - 07:24

    Koos:

    Wat weer een heerlijk verhaal! Tot snel!!

  • 20 Oktober 2015 - 19:37

    Rein Van Der Toorn:

    Hoi lieverd, heb weer genoten van je verslagen.
    Ik zie misschien aan het einde van je reis en al je belevenissen wel een klein boekje ontstaan.
    Veel plezier nog x papa.

  • 20 Oktober 2015 - 20:51

    Hanneke Bailey:

    Wat leuk dat je weer zo'n verslag hebt geschreven je Opa vindt dat ook zo fijn hij stuurde mij gelijk de link toen hij het zag
    Nou joh nog 10 hele fijne dagen het zal wel een emotioneel welkom worden na meer dan een heel jaar .
    Liefs van Tante Han en Oom Roy

  • 21 Oktober 2015 - 19:08

    Claudia:

    Hoi Fab,
    Wat een lang en prachtig verhaal, daar ben je vast een avond mee zoet geweest en je kan er een boek van maken. Heel veel plezier de laatste dagen en we kijken uit naar je thuiskomst.
    Liefs, Claudia X

  • 27 Oktober 2015 - 18:19

    Xera:

    Geweldig weer, wat maak jij een hoop mee. Goed dat je het bijhoudt! Wat leuk die eigen ontworpen
    Jurk. Ben zeer benieuwd. Nou nog even en dan vertrek je naar huis. Ook leuk ( hoop ik) tot tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fabienne

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 10994

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 30 Oktober 2015

Azië: Indonesië & Vietnam

10 September 2014 - 01 Augustus 2015

10 maanden stage in Sydney

06 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Vijf maanden studeren en genieten in Zuid-Afrika

Landen bezocht: