Bye Vietnam! Hello Holland! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Fabienne - WaarBenJij.nu Bye Vietnam! Hello Holland! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Fabienne - WaarBenJij.nu

Bye Vietnam! Hello Holland!

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

29 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Dit is dan alweer mijn laatste blog met de laatste avonturen in Vietnam.
20/10 In de ochtend heb ik eerst ontbeten met de meiden en hun uitgezwaaid en daarna had ik tot 12u nog even het rijk voor mij alleen voor ik door moest naar m'n hostel: Hanoi Rocks. Omdat ik toch nog best lang in Hanoi zit heb ik besloten af en toe een dag tripje te maken. Zo heb ik een trip geboekt naar Trang an & Bai Binh pagoda (grootste boeddhistische pagoda van Vietnam). Daarna heb ik lekker in het parkje gewandeld en kunnen kijken naar alle bruidsparen die hun fotoshoot hadden. Het was wel weer even wennen na zo'n tijdje om weer alleen te zijn, maar in de middag had ik een meisje ontmoet die had afgesproken met een paar andere een hapje te eten voor ze op toer ging, dus vroeg ik of ik mocht aansluiten. We zijn in totaal met z'n 5e gezellig een hapje gaan eten bij een bbq restaurant. En dan bedoel ik niet een restaurant waar ze bbq gerechten serveren, nee echt zelf barbecuen. We waren met een groepje dus heb ik als echte onderhandelaar weer wat van de prijs afgekregen en hebben we met een aantal drankjes per persoon erbij voor maar 100,000vnd gegeten! Dat is dus ongeveer €4,- Voor dat bedrag kregen we een hele schotel met vlees: varken, kip en rundvlees met een uitje & andere groente erdoor en alles al gemarineerd. Verder kregen we er nog brood bij. We hebben echt heel lekker gegeten! En we zaten ook weer lekker knus op de mini krukjes aan de kindertafel, ideaal met mijn Hollandse stelten! Vervolgens heb ik de groep meegenomen naar inmiddels mijn stamkroeg: local bar. Het was vrouwen dag in Vietnam, dus alle vrouwen kregen een roos, altijd leuk! Toen local bar dicht ging ben ik maar verstandig naar huis gegaan, want de volgende dag staat een lange toerdag gepland.
21/10 Na een prima ontbijtbuffetje in het hostel wachtte ik beneden in de lobby tot ik werd opgehaald. Eenmaal in het busje wilde de gids een cadeau aan alle vrouwen geven vanwege vrouwendag de dag ervoor, dus zong hij een lied. De vrouwelijke gids voegde erna nog even toe dat hij single was in het geval iemand interesse had.
Het is helaas niet zo'n leuke groep, echt de saaiste die ik op reis heb gehad. Gelukkig is er genoeg te zien om me heen dus vermaak ik me wel.
Bij de pagoda (tempel) stapte we over op een elektrisch busje, want alleen die zijn daar toegestaan. In totaal waren er 500 verschillende boeddha's en we eindigde met de "king". Een mega grote gouden boeddha. Vervolgens was het tijd voor lunch in een lokaal restaurant met als lokale specialiteit: geitenvlees. Het was zo gekruid dat je amper het vlees proefde dus het was prima te eten, alleen wat taai.
Na de lunch moesten we nog een klein stukje rijden naar Trang An waar we met roeibootjes de rivier over hebben gevaren. Per bootje mochten er 4 buitenlanders of 5 a 6 Vietnamezen aan boord. Het was echt een hele mooie tocht tussen de bergen en door de grotten heen naar de andere kant van de berg. De bootjes werden door vrouwen "bestuurd", echt een zware baan om de hele dag toeristen een 2uur durende trip rond te varen. We konden gelukkig een beetje helpen met de peddels die in de boot lagen. Aan het einde van de dag was het nog ruim 2uur terug rijden naar Hanoi. Het was al vrij laat dus ik ben gelijk maar een hapje gaan eten en erna voor de verandering eens vroeg naar bed.
22/10 Na weer een goed ontbijtje en ik nog even terug in bed gekropen en erna door de stad gewandeld. Ik blijf het leuk vinden, ondanks dat je af en toe helemaal gek word van een auto die weer aan het toeteren is. In de avond hadden we met een clubje afgesproken wat te gaan eten, want voor 1 jongen van de groep was het zijn laatste avond. We hebben weer heerlijk gebarbecued, want dat was de vorige keer zo'n succes. Na het eten moest er natuurlijk ook nog even gefeest worden en ach ja dan ben ik de rotste niet, dan ga ik gezellig mee op stap!
23/10 Na een heerlijke lunch bij mijn favoriete kebab zaakje ben ik met nog een meisje van het hostel naar het parkje gegaan en hebben we lekker aan het water gezeten. Op het moment dat we eigenlijk door wilde gaan kwamen er twee Vietnamese meiden aangelopen die vroegen of ze naast ons mochten zitten. Beide meiden studeren en om hun engels te verbeteren gaan ze met toeristen praten, een heel leuk en slim idee vind ik zelf en het was nog best gezellig ook.
Inmiddels is Iris aangekomen met een vriendin in Hanoi & Yvon is onderweg, kortom ik heb zin in het weekend!! (Niet dat ik de rest van de week geen weekend heb) in de avond heb ik gezellig wat gegeten en gedronken met Iris en Alison. Yvon had helaas flinke vertraging dus die zag ik pas laat in de avond.
24/10 we waren niet al te laat opgestaan en met de local bus naar het waterpark gegaan. Alleen internet of de toeristenoffice had best even mogen zeggen dat het dicht is op dit moment. Stonden we daar, we hadden ons zo verheugd op een zwembad en ja wat dan!? Dan ga je gewoon met z'n 2e achterop de scooter naar een hotel met een zwembad. Helaas liet onze driver & navigatie ons in de steek dus slaagde we er niet in om het te vinden. Na een heerlijke lunch hebben we verder gezocht en dit keer met resultaat! We konden mooi nog de rest van de middag relaxen bij het zwembad. In de avond zijn we een hapje gaan eten en erna kon een avondje stappen niet uitblijven.
25/10 Na een laat ontbijtje hebben we Yvon haar eerste tempel bezocht, nog wat gewinkeld en in de avond vroeg gegeten, want helaas moest Yvon alweer terugvliegen naar Ho Chi Minh. Omdat het nog vrij vroeg was het ik nog een rondje rond het meer gelopen en nog op een bankje genoten van het uitzicht. Totdat er twee Vietnamese vrouwen op mij afliepen en in half Vietnamees/Engels te vragen of zij met mij op de foro mochten. Na een hele fotoshoot was ze eindelijk tevreden met de foto's. Vervolgens liep ik een stukje verder en vroeg een meisje of ik wilde helpen met een enquete. Naja ik was toch al bezig met mijn liefdadigheidsrondje dus heb ik dat ook ingevuld, niet wetende dat het 6 pagina's vol met vragen was, maar goed dat mag de pret niet drukken. Inmiddels was het al wel een stuk later dus ben ik terug gelopen naar het hostel. Waar er midden in de nacht nog een stomdronken jongen binnen kwam die na drie keer van het trapje vallen eindelijk de hoogslaper op kwam. Als je dan denkt dat je lekker verder kan slapen vergeet het maar, want daarna begint meneer met zijn solo waarvan de hele buurt kon meegenieten zo hard snurkte hij. Kortom een goede nachtrust gehad!
26/10 In de ochtend maar even naar een vrouwenslaapzaal verplaatst in de hoop dat mijn laatste nachtjes wat beter zulken bevallen. De rest van de dag heb ik dan ook niet veel gedaan, lekker naar het zwembad, boekje lezen (ja ja ik en een boek lezen!). In de avond nog een hapje gaan eten en toen kwam er een meneer naast mij zitten, die vervolgens z'n eten in zo'n Hollands accent bestelde dat ik bij de vraag "is it your first time in Vietnam" maar gelijk in het Nederlands antwoordde.
27/10 Om nog wat cultureels te doen in Hanoi besloot ik naar het Ho Chi Minh Minh museum te gaan. Toen in aankwam zei een man nog tegen mij, nee het is gesloten vanwege de lunch vandaag, ik geloofde het niet helemaal dus ben ik toch doorgelopen en zei dat ik wel even zou rondkijken. Bleek gewoon open te zijn dus dat die man mij gewoon een ritje op zijn scooter naar een ander museum wilde aansmeren. Het was een mooi museum, maar na een tijdje heb je wel genoeg het hoofd van Ho Chi Minh voorbij zien komen. Het was wel een goede opfris sessie van wat ik allemaal had geleerd op de HAVO voor mijn eindexamen geschiedenis. In de middag heb ik gezellig met Iris & Alison geluncht, daarna een wandeling rond het meer en als afsluiter een manicure voor de dames en ik heb mezelf op de pijnbank gezet voor mijn snor & wenkbrauwen. Het gezegde klopte helemaal: wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Helaas was het na de behandeling tijd om de meiden gedag te zeggen, want voor hun stond nog een busrit in de avond naar Hoi An te wachten. In de avond raakte ik in de lobby nog wat aan de praat met mensen en ben ik uiteindelijk met een jongen en een meisje een hapje gaan eten.
28/10 Alweer m'n laatste echte dag in Vietnam & Hanoi. De tijd is zo snel gegaan. In de ochtend nog even mijn to do lijstje afgewerkt en erna lekker nog even wezen genieten van het mooie weer bij het zwembad. Toen ik weer terug was in het hotel had ik maar alvast een beginnetje gemaakt aan mijn tas, want dat was nog een beste klus. In de avond ben ik gezellig wat gaan eten met een meisje wat ik een paar dagen eerder had leren kennen. Aangezien het op woensdagavond bijna overal ladiesnight is met free drinks konden we dat niet weerstaan dus hebben we nog beide onze laatste avond in Hanoi gevierd.
29/10 De laatste dingetjes zijn nog in de tas erbij gepropt en na de lunch was het echt tijd en werd ik opgehaald met de taxi die mij naar het vliegveld zou brengen. Inmiddels heb ik mijn eerste kleine vlucht van Hanoi naar Bangkok erop zitten en ben ik nu aan het genieten van Phad Thai Goong, erg lekker!
Ondanks dat het nog niet echt tot me doordringt dat ik toch echt morgen in Nederland aan kom en daar blijf (niet even een stop en dat ik daarna weer een nachtbus pak naar de volgende stad of land). Ik moet alleen nog niet teveel denken aan de aankomst scene want dan kan ik nu al de tissues erbij pakken.
Ik ga nog even rond wandelen op het vliegveld!
Bedankt weer voor alle leuke reacties op mijn blog, want ondanks dat ik het ook voor mezelf schrijf vind ik de reacties ook altijd erg leuk! Tot de volgende blog, over welk avontuur & land dat dan ook mag gaan.

Tot morgen!!!!!

• 29 Oktober 2015 - 22:45

Claudia:

Lieve Fabienne,
    Bedankt voor al je verslagen en het ons op de hoogte houden van al je belevenissen, ik heb ze met veel plezier gelezen.
    Alvast welkom thuis en tot heel gauw.
    Liefs, Claudia

• 29 Oktober 2015 - 23:40

Annelies:

Hmmmm Phad Thai!
    Haha succes met de tissues en tot snel!

Groetjes Annelies

• 30 Oktober 2015 - 08:07

Xera:

Lieve wereldreiziger,

zo leuk om je te volgen. ik heb genoten van je reisverhalen. Nu je de smaak zo te pakken hebt. Zal er vast ooit een vervolg komen. Maar nu eerst je familie en vrienden weerzien. Veel plezier, en ik zie je gauw !!