Vakantie: Garden route, mams&koos & Kaapstad - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu Vakantie: Garden route, mams&koos & Kaapstad - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu

Vakantie: Garden route, mams&koos & Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

06 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar ik ben net een paar dagen terug van een heerlijk lange vakantie.
Voordat we op reis konden had ik eerst nog in de ochtend een sollicitatiegesprek met de HR manager van Shagri-La hotel in Sydney (voor degene die dat nog niet hadden meegekregen ik ben druk aan het solliciteren op een functie binnen de F&B afdeling voor een stage van 10 maanden die a.s september begint). Ondertussen werd het busje al flink volgeladen en begonnen we de reis naar Jeffreys Bay waar we met z’n zevenen naar toe zijn gereden: Lindsay, Sarina, Elles, Sandra, Niels & Gertjan. We hebben daar onze surf kunsten laten zien, geshopt en de nodige drankjes gedronken. De volgende dag hebben ze mij met z’n alle afgezet in Oysterbay waar Koos en mijn moeder waren. Nog gezellig geproost op de vakantie en erna zijn zij weer doorgereden om hun reis te vervolgen. Na een heerlijke picknick die gebracht werd in een mand te paard hebben we nog met z’n drietjes wat op het strand rond gewandeld en vervolgens terug naar de lodge. ’s Avonds heerlijk drie gangen diner gehad en daarna op tijd naar bed, omdat de wekker vroeg ging de volgende dag, want we gingen diepzeevissen. Er kwam een droom voor Koos uit, hij had een onwijs grote yellow tale gevangen die we dezelfde avond heerlijk op de braai hebben bereid en opgegeten. Mijn moeder en ik hebben het gehouden bij het bodem vissen wat wel een redelijk succes was, want we hebben aardig wat gevangen. De volgende dag zijn we terug gereden naar Port Alfred en heb ik een rondleiding gegeven in de omgeving, de school en de verschillende woon complexen. Bij deze rondleiding mocht het happy hour bij Barmuda op zondag natuurlijk ook niet ontbreken, dus daar hebben we heerlijk wat cocktails gedronken en gegeten.
De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Kuzoko lodge waar we twee dagen hebben gespendeerd, iedere dag een ochtend, middag en avond game drive. Helaas liet het weer ons een beetje in de steek dus is er één game drive niet doorgegaan, maar daar hebben we een heerlijke massage voor in de plaats gehad. Tijdens de game drives hebben we een hoop dieren gezien; een kudde olifanten, twee mannetjes leeuwen, cheeta’s, buffels, struisvogels, zebra’s, koedoes en nog veel meer andere bok soorten. De service van de lodge was erg goed, iedere keer als we terug kwamen van een game drive werden we opgewacht door een serveerster met heerlijke warme handdoekjes, daarnaast heeft een ranger mij echt uit de brand geholpen op een ochtend dat ik een mega spin uit de airconditioning zag lopen. Hij heeft het voor mij weggehaald en vertelde dat het een rain spider was die gelukkig geen kwaad kon.
Na twee dagen zat onze tijd er in Kuzoko helaas alweer op en zijn we via Grahamstown naar Port Alfred terug gereden. We hadden gelukkig de toeristische route dus onze game drive was nog niet echt afgelopen, want vanuit de auto hebben we nog aapjes, pumba’s, dassies, roofvogels en herten gezien.
Inmiddels zijn we al bij donderdag 17/4 wat onze wasdag was, Koos ging lekker golfen en moeders en ik hebben onze wasjes gedaan bij C’est la vie onder het genot van een heerlijk kopje koffie. In de middag zijn we naar mijn project in de township geweest, zodat zij daar ook een beeld van konden krijgen.
Vrijdag hadden we om de week nog even goed af te sluiten met een lunch bij Nanaga, ons favoriete lunch plekje voor onderweg en erna een safari bij Scotia game reserve, om precies te zijn de tooth & claw tour, echt heel gaaf! We begonnen in de middag en reden langzamerhand het donker in. We hebben onwijs veel dieren gezien; giraffen (zelfs één die ging drinken), neushoorns, waarbij er één van de neushoorns zijn hoofd lekker ging krabben aan de auto, zebra’s, leeuwen met jongen, buffels, nijlpaard, krokodil en nog veel meer. We eindigde safari met een diner bij kampvuur en met brullende leeuwen op de achtergrond. In de avond nog de laatste spulletjes ingepakt, want zaterdagochtend gingen we al bijtijds weg om mij naar Port Elizabeth airport te brengen. Vanuit daar vloog ik naar Kaapstad, nam ik afscheid van mijn moeder en Koos en aan de andere kant stond de rest van de groep op mij te wachten. Tijd om rustig aan te doen was er niet, want het eerste uitje stond al gepland, we reden namelijk gelijk door naar Cape point en Kaap de goede hoop. Onderweg zagen we nog een auto op de weg staan en wij keken wat vragend naar binnen, want er zat niemand in, maar we kwamen er al gauw achter dat er een Baboon in zat (een baviaan) toen andere baboons er om heen gingen lopen. Er word overal erg gewaarschuwd om ze niet te voeren en ramen en deuren goed dicht te houden, maar blijkbaar had deze bestuurder zich daar niet aan gehouden. In de avond hebben we gevierd dat ik weer bij de groep was met cocktails en een dansje in de plaatselijke discotheek. De volgende dag wisselde we van hostel, we vertrokken naar Penthouse on long backpackers, deze lag midden in het centrum. Nadat we alles hadden uitgepakt hebben we de auto teruggebracht en zijn we de stad in gegaan. Toen we op de markt liepen gebeurde ons iets onverwachts, er kwam een man op ons afgestapt met de vraag of wij mee wilde helpen aan zijn promo filmpje voor het bedrijf waar hij werkt. Wij keken elkaar aan en zeiden dat we best wilde meehelpen. Voor we het wisten stond er ineens een hele camera ploeg om ons heen van een man of acht. Deze zagen we totaal niet aankomen! Om de beurt hebben we toch geholpen en moesten we lachend in de camera de zin ‘We are grand perade investments’ zeggen. Ik kreeg van één meneer nog het compliment dat ik zo wel in een Prodent reclame zou kunnen zitten, vanwege mijn mooie tanden, dat is natuurlijk altijd een leuk compliment die je in je zak kunt steken. Na een praatje hebben ze ons getipt om naar Seapoint te gaan en daar de zonsondergang te bekijken. Braaf hebben we deze tip opgevolgd en hebben we genoten van de zonsondergang en een diner met live muziek.
Op tweede paasdag zijn we vroeg opgestaan voor een wijn tour. We werden opgehaald door een onwijs leuke vrouw, die onze reisleidster was voor die dag. Gelukkig kwam een ander stel niet opdagen dus we hadden een privé bus, waardoor het volume gelijk een standje harder ging en de bus veranderde in een party bus. We zijn bij drie verschillende wijngaarden langs geweest; één in Paarl, Franschoek & Stellenbosch. De eerste proeverij was in combinatie met kaas, de tweede met biltong en de laatste hebben we verschillende wijnen en een brandy geproefd. De stemming zat er op de terugweg dan ook goed in en de party bus bracht ons weer terug bij het hostel. We hadden als dank nog bonbons bij haar favoriete verse bonbon winkel gekocht, omdat zij ons een onvergetelijke dag had bezorgd. Zelf hebben we ook erg genoten van de bonbons, want die konden we allemaal niet weerstaan.
22/4 Het was de bedoeling dat Gertjan en ik die dag de tafelberg zouden beklimmen, want de groep had al voordat ik er was de tafelberg beklommen en Gertjan vond het niet erg om nog een keer de berg te beklimmen. Helaas liet het weer ons iets in de steek, want de berg was gesloten en er werd zwaar afgeraden het zelf te beklimmen. Toen zijn we maar terug naar huis gelopen en hebben we er productief dagje van gemaakt; gewassen en boodschapjes gedaan. In de avond zijn we naar Stardust geweest, een restaurant waar je ober tijdens het eten ook af en toe een optreden geeft, onwijs gaaf! En na wat flessen wijn hebben we naast het meezingen zelfs nog mee gedanst op de tafel.
23/4 De volgende ochtend viel het vroege opstaan voor iedereen daarom nogal zwaar. We hoefden gelukkig niet veel te doen, want we gingen de stad verkennen met een hop-on-hop-off tour bus. Sandra was in de ochtend al naar het vliegveld gegaan om haar familie op te wachten. In de middag zijn we uitgestapt bij Waterfront waar we gezamenlijk met Sandra haar familie nog wat hebben gedronken en daarna gingen wij weer door met de bus.
24/4 Deze dag zijn we naar Robbeneiland geweest, een erg indrukwekkende dag. Je gaat met de boot vanuit Waterfront naar Robbeneiland waar je vervolgens een bustour maakt over het eiland met uitleg wat je zoal onderweg tegenkwam. Daarna werden we te voet rondgeleid in de gevangenis door een ex gevangene, wat iets extra’s gaf aan de uitleg en rondleiding. In de middag bijgekomen met een cocktailtje en een borrelhapje op het terras en in de avond nog wezen stappen waar we met Benni, Marian (mijn kamergenoot), Kirsten, Roxanne & Patricia hadden afgesproken. Het was erg leuk elkaar weer te zien en een dansje te wagen in Kaapstad ipv Port Alfred.
25/4 Het was eindelijk zover de 2e poging om dan toch echt die tafelberg te beklimmen. Het was een flinke klim en af en toe heb je het helemaal gehad met die berg, maar als je dan boven komt is het zo mooi en dan heb je het maar mooi even gedaan! Flink wat foto’s en wandelingen zijn we naar beneden gegaan met de kabelbaan en konden we nog een laatste keer genieten van het mooie uitzicht. Aan het einde van de middag sloten Gertjan en ik weer aan bij de andere drie van de groep waar we een cocktail hebben gedronken op mijn overwinning.
De volgende dag was het koningsdag dus wat doe je dan? Je was, boodschappen en shoppen! We zijn met een grote groep uit eten geweest en erna wezen stappen bij een speciaal Kingsdag feest. We hadden er helaas allemaal iets meer van verwacht, maar het was leuk om zo ver weg toch nog veel mensen in het oranje te zien. We wilde toch een wat meer knallend feestje, dus zijn we terug gegaan naar longstreet waar we nog flink een feestje hebben gevierd bij de Dubliner.
27/4 Niels ging deze dag van een berg af paragliden, dus wij zijn beneden klaar gaan staan met camera om hem beneden te zien aankomen. In de middag zijn we naar het aquarium in Waterfront geweest en in de avond hebben we onze tijd in Kaapstad afgesloten met een heerlijk en bijzonder diner bij Marco’s, wat ons werd getipt door de eigenaresse van het hostel. We hadden allemaal een vlees schotel met o.a. krokodil, kudoo, wildzwijn, springbok en struisvogel.
De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om de auto op te halen en tassen in te pakken, want de reis ging verder en we startte in Gansbaai waar de jongens met haaien hebben gedoken. De meiden hebben zich ook erg vermaakt, want wij hebben een strandwandeling gemaakt en in het plaatsje een heerlijke pedicure gehad. We hadden een onwijs mooi huis, waar gelukkig geen andere mensen overnachten die avond, dus we hadden het hele huis voor ons alleen, oftewel PARTY HOUSE!
29/4 De reis vervolgde naar Stilbaai, waar een goede vriend van Sarina op vakantie was. We hebben boodschapjes gedaan voor de braai, strandwandeling gemaakt en daarna heerlijk van de braai genoten.
De dag erna was het alweer tijd om verder te rijden naar Mosselbay, waar we het plaatsje hebben verkend met de auto en uitgestapt waar we wilde. Het bezoek aan Mosselbay was wat kort, maar de volgende dag stond de whisky distillerij op het lijstje, want dat was een verzoekje van Niels waar hij graag naar toe wilde. En het lag mooi op de route naar Knysna, waar we aan het einde van de middag arriveerde. In de avond weer heerlijk gebraaid, want we werden uitgenodigd door de eigenaar om mee te braaien. Daarnaast had hij ons die avond uitgenodigd om de volgende dag samen met ons en zijn zoontje te gaan vissen op inktvis. Dus de volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om met hun mee op pad te gaan. We hadden in totaal drie inktvissen gevangen en erna zijn we nog een stukje verder gereden om mosselen te vangen. Na het actieve gedeelte werden we nog geleid naar een uitkijk punt waar we konden genieten van het uitzicht naar de zee toe en Knysna zelf.
In de avond hebben we onze vangst zelf klaargemaakt en opgegeten, wat helaas niet bij iedereen even goed viel. Ondanks dat moesten we ons gaan optutten, want die avond was er een gayfeest in Zanzibar, een club in Knysna, want de hele week was er een festival in Knysna wat helemaal in het teken stond van roze. Met m’n lichtgevende bunnyoren op en Linsday haar kroontje zijn we met Niels naar de bar gegaan, waar we echt onze ogen uit hebben gekeken. Gelukkig was de sfeer heel goed en werden we door niemand lastig gevallen en konden we onze vakantie nog feestend afsluiten.
De volgende ochtend hadden we een flinke rit tegoed, want we gingen weer terug naar huis. Onderweg hebben we nog lekker geluncht bij Nanaga en eenmaal aangekomen in Port Alfred hebben we de auto uitgepakt en kennisgemaakt met de inmiddels aangekomen nieuwe studenten. Zondag was dan echt de laatste vakantie dag en die kon natuurlijk niet voorbijgaan zonder de cocktails van het happy hour bij Barmuda’s.
Zo dames en heren na wat kramp in de vingers, een zwetend voorhoofd en vier kantjes te hebben vol getypt zit mijn vakantie er dan echt op en gaat het gewone, zover het hier gewoon is, weer beginnen.
Tot de volgende!

• 06 Mei 2014 - 19:54

Moeders:

Heerlijk verhaal weer en ik was weer even helemaal 'terug' in Zuid-Afrika. Leuk dat ik bij al die verhalen nu ook echt weet waar het is en hoe het uit ziet. Nou ja...niet alle verhalen natuurlijk

• 06 Mei 2014 - 21:01

Annelies:

Cocktails, dansjes, braaien.. het klinkt allemaal erg goed! :D
    Leuk dat jullie zoveel hebben ondernomen. Succes met de nieuwe module!

• 08 Mei 2014 - 12:25

Reina Brouwer.:

Hoi lieve schat Fabienne.
    Wat een geweldig verhaal,ik heb er van genoten,en ben er speciaal voor gaan zitten.
    Heerlijk dat je moeder en Koos wat belevenissen samen met jou gedeeld hebben.
    Ik begrijp dat je nu weer aan de slag gaat met je stage.
    Heel veel succes Fabienne ,en geniet daar in het mooie Africa.
    Liefs en xxxxxxx tante Reina.

• 09 Mei 2014 - 22:45

Claudia:

Lieve fab,
    Dank je wel voor je prachtige lange verslag, we zijn weer helemaal bij wat je allemaal voor moois beleefd hebt. Gevoelsmatig zit ik nog in Azië en dan jouw verhaal, zo gaan we de hele wereld rond. Je hebt papa al gesproken maar onze reis was ook fantastisch, natuurlijk het meest bijzondere de familie ontmoetingen, maar de vele tempels en boedha,s zo groot als huizen hebben ook diepe indrukken op ons gemaakt, prachtige tuinen, ook massages en ook wel heel bijzonder een olifanten rit en ben ik ook opgetild door een olifant, shows en het Songkran feest, dat is het nieuwjaarsfeest op straat, waar iedereen elkaar nat gooit en op straat danst. Natuurlijk ook veel contrasten en huisjes van bamboe of golfplaten, chaos in verkeer met veel brommertjes waar 5 mensen opzitten. Heerlijk eten en geen warme maar hete temperaturen, tegen de 40gr.
    Kortom een fantastisch levenservaring, als je weer thuis komt laten we alle foto,s zien.
    Ondertussen hebben we ook de bruiloft in England al meegemaakt, was ook erg leuk. Met Steven en Filipa hebben we er op de terug weg nog een gezellige dag van gemaakt in Brugge en uit eten geweest. Isabella en Reinier jarig geweest en heeft Reinier zijn huis, mijn vakantie zit er op en mag ik ook maandag weer beginnen.... Het normale leven weer.
    Ik wilde je schrijven dat we in afwachting zijn van de uitslag van je volgende stage, maar papa belde vandaag dat je bent aangenomen, van harte gefeliciteerd lieverd, je mooie belevenissen en ervaringen gaan gewoon nog een poosje door.... Fantastisch.
    Nou meid je weer ook weer wat, tot de volgende keer.
    Liefs, Claudia X