Het einde komt in zicht - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu Het einde komt in zicht - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu

Het einde komt in zicht

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

03 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve luitjes van het goede leven,

Hier dan eindelijk weer een nieuw verslag. Het heeft even geduurd, want vergeleken met de vakantie naar Kaapstad leken de weekendjes weg ineens een stuk minder spectaculair, buiten dat hebben we de eerste twee weekenden een pas op de plaats gedaan door even thuis te blijven. In die twee weken zijn we weer aan de slag gegaan met ons project in de township. Helaas kwamen wij er in deze twee weken achter dat er niet veel vooruitgang was gemaakt, maar eerder achteruitgang. Ze hadden besloten de shop te veranderen in alleen catering, wat op zich een goed idee is, maar de benodigde attributen zijn daarvoor niet aanwezig. Na de nodige gesprekken in de afgelopen weken is de knoop doorgehakt om de shop te sluiten en in het vervolg alleen nog te focussen op de bakery Dit bracht met zich mee dat we nu een business plan moesten gaan schrijven met de entrepreneurs voor de bakery om zo snel mogelijk een bedrag van de bank aan te vragen. Er zit nog niet echt vaart achter maar we hopen in de laatste weken nog het één en ander te bereiken, maar dit kan alleen als de entrepreneurs meewerken, wat helaas niet altijd het geval is.
Nu over naar de leuke dingen:
We hebben met school alweer een aantal uitstapjes gemaakt; Superspar (een kijkje achter de schermen), projecten in Grahamstown en het leukste: naar de Volkswagen fabriek in PE. Ik had niet gedacht dat dat zo leuk zou zijn! We zaten in een open auto karretjes in een slinger in een soort treintjes systeem. Voor deze rondleiding hadden we een bril op, een oortje in en een veiligheidsvest aan. We werden rondgereden door heel het complex en we zagen precies van begin tot eind hoe de auto's worden geproduceerd. Echt bizar om te zien hoe vooral die robots te werk gaan en hoe snel je dan bij het eindpunt bent en er een rij-klare auto staat.

Naast de fieldtrips zijn we natuurlijk ook weekendjes weg geweest:
Twee weken geleden ben ik met Sarina, Lindsay, Roxanne en Marian op safari geweest naar het Shamwari game reserve. Het was een gratis safari, omdat onze driver zijn examen had die dag, maar we moesten er ook dan wel iets voor over hebben, we stapte om half 5 's ochtends de auto in. Het was een game drive die we allemaal nog niet eerder hadden meegemaakt. Door de slechte weersomstandigheden was de weg vrij slecht en voor de jeep dus moeilijk begaanbaar op sommige plekken. Aangezien wij het erg leuk vonden om off-road te gaan en de ranger luisterde kwamen we op paadjes terecht waarvan zelfs de examinator het bestaan niet van af wist. Toen we tot twee keer toe een diepe kuil ingingen en vast kwamen te zitten waren we pas echt op safari. Handen aan de stangen, allemaal naar het midden leunen, camera's weg en vol gas de kuil uit proberen te rijden. Na flink wat pogingen kwamen we er iedere keer uiteindelijk uit. Tijdens de safari hebben we ook nog een leeuwin een poging zien doen om een heartebeast te pakken te krijgen. Onwijs gaaf om te zien hoe zo'n leeuw in het echt gaat tijgeren om er erachteraan te sluipen en de twee mannetjes op de uitkijk bleven staan en toe keken hoe zij het werk deed. Eenmaal weer aangekomen bij het begin had onze jeep een lekke band door al onze spannende off-road weggetjes, achteraf niet zo'n erg goed idee van ons dus, oeps.
Het weekend erna zijn we naar Morganbay geweest. Ik had via het internet een onwijs gave villa voor 14 personen geregeld. We hadden heerlijk weer en we hebben met z'n 11e een onwijs leuk & relaxt weekend gehad met spelletjes, zonnen, gezamelijk eten, een braai, bierpong, kanoën en nog veel meer.
Afgelopen weekend zijn we een lang weekend naar Port Elizabeth geweest waar we hebben gewinkeld, gestapt, naar het casino en lekker uiteten. We verbleven in Lungile lodge in de dorm, wat wel gezellige geluiden met zich mee bracht 's avonds op de slaapzaal tot irritatie van sommige. Wanneer iemand namelijk gezellig begint te snurken en niet bepaald op een normaal volume dan word slapen wel iets lastiger.
Komend weekend hebben we weer een lang weekend (donderdag-dinsdag) en gaan we naar Drakensbergen met een groep van 10. Het word voor de verandering eens een keer weer een actief weekend, wat op zich geen kwaad kan na alle relax weekenden. Ik ben erg benieuwd, want ik heb tot nu toe alleen maar goede berichten gehoord dus het moet erg mooi en indrukwekkend zijn. We moeten er wederom wel iets voor over hebben want het is +/- 12 uur rijden, maar met twee auto's en vier bestuurders moet dit helemaal goed gaan komen. Op de heenweg hebben we nog één overnachting zodat we dag erna de laatste uren rijden en we fris & fruitig aan alle hikes en andere activiteiten kunnen beginnen.

De foto's zijn snel weer op Facebook te zien & hopelijk kan ik de volgende keer een mooi verhaal schrijven over Drakensbergen.

Nog ruim vier weken en dan vliegen we alweer terug naar Nederland, het einde komt nu wel steeds dichterbij. Ik heb het hier gelukkig nog onwijs naar m'n zin, maar ik kijk er ook wel weer erg naar uit om iedereen te zien thuis.

Liefs en een dikke kus vanuit het iets minder zonnige (& soms koude) maar nog steeds mooie Zuid-Afrika xx

• 03 Juni 2014 - 19:23

Reina Brouwer.[tante]:

Hi Fabienne.
    Bedankt weer voor jouw leuke verhalen.
    Je maakt anders ontzettend veel mee.
    Het zal wel wennen zijn als je weer in ons ,toch ook mooie landje bent.
    Geniet nog lekker met al jouw vrienden,ik lees steeds plaatsnamen waar oom
    Gert ook is geweest.
    Lieve schat, nog heel veel plezier ,en genieten.
    Veel liefs enXXXXXXXXXXXXtante Reina.

• 03 Juni 2014 - 20:55

Annelies:

Jaaaa, weer een verslag! Klinkt nog steeds erg goed allemaal :D
    Veel plezier nog de laatste weekjes.
    Liefs

• 03 Juni 2014 - 23:00

Hanneke Bailey:

Wat beleef jij toch een gave dingen kijk uit naar de fotos en tot ziens in Augustus
    Liefs Tante

• 08 Juni 2014 - 22:26

Rein Vadertjo:

Hoi Fab, is je eigen schijf inmiddels niet vol met al die mooie belevenissen.
    Vader kijkt er ook naar uit zijn dochter weer te zien.
    Maar lieverd geniet nog van je laatste weekjes.
    Xpapatjo

• 12 Juni 2014 - 18:38

Claudia Zwijgers:

Lieve fab,
    Een late reactie van mij... Hadden een druk maar heel gezellig Pinksterweekend.
    Dank weer voor je verslag, je verhalen blijven boeiend, je zal het straks in Nederland wel saai vinden haha maar daarna kan je alweer gaan denken aan je volgende reis.
    Met ons alles goed, Patricia is in 1x geslaagd voor haar rijbewijs, ben super trots. Het is mooi weer, half Nederland kleurt inmiddels oranje en zijn we in afwachting van de voetbal...
    Lieverd jij succes met de laatste loodjes, hopelijk dat je het project nog kan afronden en geniet van je laatste weken, we kijken weer uit naar je thuiskomst.
    Liefs en een knuf Claudia