Back in Holland - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Fabienne - WaarBenJij.nu Back in Holland - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Fabienne - WaarBenJij.nu

Back in Holland

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

07 Juli 2014 | Nederland, Zoetermeer

Hier komt dan mijn laatste verslag, want ik ben inmiddels weer aangekomen in Nederland.
28/06 Woensdag ochtend om 04.15 zijn we vertrokken voor onze laatste weekje weg met de bestemmingen: Sun City, Pretoria en Kruger park. De eerste dag hebben Sarina en ik gereden naar Welkom, waar we een tussenstop hebben gemaakt. We kwamen mooi op tijd aan waardoor we na het inchecken mooi nog even de stad in konden voor de lunch en wat winkeltjes te bekijken. In de avond nog gezellig uiteten geweest en de volgende dag zijn we vroeg vertrokken om een dagje te vertoeven in Sun City, Las Vegas achtig plekje waar de zon heerlijk scheen! We hebben ons verbaasd over het stukje tuin met mooie beelden, fontein en het niet-Afrikaanse uitzicht. Binnen hebben we nog was games gespeeld, in een simulator geweest en de jackpot winnen in het Casino, maar helaas zonder succes. Wel hebben we nog heel decadent op het terras gezeten van een vijf-sterren hotel waar we heerlijk hebben geluncht (we hadden als echte Hollanders natuurlijk wel eerst de kaart bekeken). Aan het einde van de middag zijn we doorgereden naar Pretoria, waar we nogal wat moeite hadden om het hostel te vinden omdat onze grote vriend Google maps de route niet erg duidelijk had uitgelegd in de beschrijving. Na behoorlijk wat rondjes werden we al erg bekend in de stad en zijn we uiteindelijk bij ons hostel aangekomen. Helaas was de bezorg service en veel restaurants al dicht dus werd het maar een Mac diner. De volgende dag hebben we Pretoria verkend, drankje gedaan en souvenirs gekocht en we sloten Pretoria af met een heerlijk Diner, cocktails en dansjes bij Cubaña. Helaas was het einde van de avond iets anders, omdat wij die avond het vervelende nieuws te horen hadden gekregen dat Jurrien, een Nederlandse student die ook op Grandtour was om het leven was gekomen. We waren konden het er gelukkig met elkaar over hebben en hebben veel steun aan elkaar gehad. Doordat wij er zelf niet bij aanwezig waren en Kruger Park de volgende dag op het programma stond konden we gelukkig nog genieten van onze vakantie. We hadden de dag erna gereden naar het Krugerpark waar we in een hostel verbleven iets buiten het park, zodat we zondag ochtend direct het park in konden rijden. We hebben die dag heerlijk rond gereden in het park in ons eigen busje en onwijs veel dieren gespot, we hadden namelijk een goede verdeling: team rechts & team links zodat we niks van beide kanten konden missen. Na de eerste dag konden we al een heleboel dieren afstrepen: olifanten, krokodillen, nijlpaarden, giraffen, hyena’s, een heleboel verschillende bokken, leeuwen, neushoorns, buffels, een visarend en gieren (en de andere dieren die ik nog vergeten ben.) Met dag twee hebben we daar nog overdag een luipaard, een leguaan achtig reptiel en een southern ground hornbill (een vogel die erg word bedreigd).
De dag hebben we afgesloten met een maaltijd bij Koos se kroeg om vervolgens nog een avond safari in het park te maken. Tijdens die safari zagen we nog twee mannetjes leeuwen, een Afrikaanse- Sivet, een Serval die achter een klein beestje aanzat, een Genetta en een stekelvarken. Hele geslaagde dagen in het Kruger dus nog wat ik zeker niet had willen missen. Dinsdag zijn we weer in de bus gestapt om terug te rijden naar Welkom om via daar onze weg te vervolgen naar Port Alfred. Woensdag avond zijn we nog heerlijk uiteten geweest bij Links en ’s nachts moest ik helaas Marian mijn roommie gedag zeggen. Donderdag een druk dagje gehad met een wasje draaien, boodschapjes doen, auto weg brengen en helaas ook al mensen gedag zeggen. In de avond had Sarina lekker Bobotie gekookt en hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt met alle restjes die we nog over hadden. Vrijdag onze laatste dag, hebben we heerlijk geluncht bij C’est la vie, ingecheckt voor onze vluchten, onze docent gedag gezegd en in de avond ons laatste avondmaal gegeten bij The little Brewery waar we begonnen met een glaasje bubbels om onze tijd hier goed af te sluiten. Na het eten was het helaas tijd om de laatste spulletjes op te ruimen en in te pakken, naar bedje te gaan en de dag erna vroeg de wekker om onze deposit van de kamers op te halen en het schoolbusje van 9uur te halen naar het vliegveld van Port Elizabeth. Het was een flink gesjouw om mijn koffers de heuvel op te krijgen naar school, maar na flink wat opvliegers was ik er en konden we nadat iedereen zijn deposit had en de koffers in de aanhangwagen zaten vertrekken.
Om half 2 vertrok onze eerste vlucht helaas vloog Sandra met een andere vluchtmaatschappij, maar we zijn elkaar gelukkig nog op Johannesburg & Schiphol tegen gekomen. De vluchten zijn zonder vertragingen erg goed verlopen. Nadat iedereen zijn of haar koffer van de band had gehaald hebben we eerst afscheid genomen van de groep en van elkaar om vervolgens met z’n alle door de deur te komen voor een warm onthaal van alle familieleden en vrienden. Voor mij stonden mijn ouders, Koos, Mylene, Marcel, Nienke en niet te vergeten Siem, mijn nieuwe neefje die ik voor het eerst zag, er. Ze waren mooi gekleed in dierenprint poncho’s en natuurlijk de welkom thuis ballonnen mochten niet ontbreken. Thuis stond mij nog een verassing te wachten want mijn opa, Iris en Nikki zaten klaar met een ontbijtje waar we heerlijk van hebben genoten en wat hebben kunnen bijkletsen. De rest van de dag kwamen mijn broers met Filipa ook nog langs dus ik werd warm ontvangen thuis.
Nu nog weer even te zien inburgeren in het Zoetermeerse, want het alleen slapen en dat er niemand meer aanklopt voor een praatje is wel even wennen. Daarnaast boodschappen doen en €25 betalen ipv 400ZAR is ook best gek, rechts rijden ipv links, mijn hondje uitlaten zonder dat ik bergen op en af hoef, om 20.00uur nog gewoon licht is ipv 17uur de lampen al aan doen, de borden in de vaatwasser zetten, de kookplaat gebruiken en alle pitten doen het gewoon! De prullenbak in de keuken opendoen om wat weg te gooien zonder dat je bang hoeft te zijn dat er een rat uit rent en weer heerlijk aan een eettafel eten op een stoel ipv een gammele picknick tafel of met een bord op schoot op de bank.
Maar wat ik het meest ga missen zijn de weekendjes weg, het koken met Sarientje, het altijd even kunnen aankloppen bij Vicky’s 8 als ik mijn ei kwijt wilde, wakker worden met Marrie op de kamer en niet uit bed durven omdat de hoofdpijn dan op zou komen, lekker gek doen met de jongens, het meezingen in de auto met leuke maar ook hele foute nummers, de uitdrukkingen: Snitch, 1D, nakker, hash hash hash, hé ho hé, ik ken t net believe, gaat t ff niet, deze kan ik nu niet meer zeggen zonder dat iemand mij direct begrijpt.
Lieve Niels, Gertjan, Sarina, Sandra, Elles, Marian, Lindsay, Benni en nog veel meer super bedankt voor de leuke tijd (vakantie, zoals we het ook wel noemde) die ik zeker niet snel zal vergeten!
Op naar mijn volgende avontuur!!!
Ciao Ciao!

• 08 Juli 2014 - 10:24

Moeders:

Weer een geweldig verslag. Prachtige dingen gezien en beleefd, dat is onbetaalbaar!
    Maar moeders is blij dat je er weer (even) bent.
    Ik hoop dat je vanuit Australie ook weer van die leuke verslagen maakt, want daardoor ben je steeds toch een beetje terug...

Liefs
    Mams