De tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fabienne - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is alweer eventjes geleden, maar de tijd gaat hier zo snel dat ik helemaal geen tijd had gehad om eerder een blog te schrijven, dus een hoop avonturen zullen volgen.
28/2 Hebben we na onze les de auto opgehaald, lekker geluncht en vervolgens naar Grahamstown gereden met z’n 7en. Helaas waren we iets wat aan de late kant dus toen we eenmaal het centrum hadden gevonden gingen veel winkels alweer sluiten. We hebben nog een beetje toeristisch gedaan en daarna barste het weer los, onweer en stortbuien niet normaal. De bliksem was wel erg mooi om naar te kijken, maar het mocht op een gegeven moment ook wel weer stoppen. Eenmaal in Port Alfred aangekomen zijn we uiteten gegaan bij Links en erna nog een dansje gewaagd in Snorts. Om twee uur werd de tent alweer gesloten en gingen we naar buiten en was er inmiddels een vechtpartij ontstaan tussen Stenden Hogeschool & the Airschool. Nou zoiets heb ik dus nog nooit in het echt gezien, maar alleen in tekenfilms, om jullie een beeld te geven; je kent van die stukjes in een tekenfilm dat ze allemaal op elkaar springen dat je rookwolkjes ziet en dat er poef en paf boven word afgebeeld, nou zo ongeveer zag het er dus uit.
1/3 We zijn op tijd vertrokken met z’n 7en weer in de auto op weg naar Port Elizabeth. De bewegwijzering is alleen niet echt meer te vinden zodra je de stad eenmaal in bent. Dus na flink was zoeken (want we waren een kaart vergeten) zijn we bij een informatie punt beland en hebben we de auto geparkeerd om vervolgens te voet verder te gaan. Ik heb, zoals ik dat van mijn moeder geleerd heb, de boekjes bestudeerd en zijn we via het centrum naar het Settler’s park gewandeld; een heel mooi natuurpark. Daarna zijn we terug naar de auto gelopen en erna nog naar Bay World geweest, een kleine dierentuin met zeehonden, pinguïns, slangen, vissen, krokodillen, schilpadden en leguanen. Niet heel erg bijzonder, maar wel leuk om een keer geweest te zijn. ’s Avonds hebben we nog een lekker hapje eten gekookt en vervolgens lekker op tijd naar bed. Als je dan denkt even lekker bij te kunnen slapen, was dat helaas niet helemaal het geval. Om half 3 ’s nachts werd ik wakker gemaakt door m’n buurjongen die kwam namelijk even aankloppen om te vragen of ik al mijn spullen nog had. Er was namelijk ingebroken bij hun op de kamer terwijl zij lagen te slapen. Ik ben een paar uur wakker gebleven om te helpen waar ik kon en omdat ik nou niet zo heerlijk en gerust meer kon slapen. Inmiddels zijn er gelukkig een hoop veiligheidsmaatregelingen getroffen waardoor iedereen zich van Vicky’s weer een stuk veiliger voelt.
2/3 Op aanraden van een meisje uit de groep zijn we naar Sunnyset east gereden. Onderweg onwijs veel dieren gezien; giraffen, zebra’s struisvogels, antilopen, Pumba’s: zwijntjes en langs de weg op de vangrail zelfs bavianen. Verder de plaats zelf was na ruim 3 uur rijden een enorme flop, er waren geen watervallen en de plaats zelf was ook niks, dus voortaan maar even zelf ook nog opzoeken of het wat is wanneer iemand iets voorstelt.
3/3 Nog even snel wat boodschapjes gedaan nu we nog van de auto gebruik konden maken en daarna de auto weer ingeleverd. Helaas door de grap van zondag moesten we onwijs veel geld bij betalen, omdat je maar 600 vrije km’s hebt. En daar zaten we 357km overheen keer 3ZAR per km tikt dus aardig aan, maar goed een leer momentje voor de volgende keer.
4/3 Vandaag even wat wasjes gedaan, naar school geweest en uit school naar het centrum om wat aankopen te doen.
5/3 Deze dag hebben we onze module assignment gemaakt en ingeleverd en zijn we naar de township geweest. We hadden een excel bestand voor ze gemaakt met alle producten en de bijbehorende prijs. Wanneer de medewerkers het aantal producten invullen in de ochtend en vervolgens in de avond werd automatisch bepaalde informatie verwerkt. Ik realiseerde mij alleen niet dat het kopiëren van een excel pagina naar een nieuw tabblad zo lastig zou zijn voor hun. Na het een keer voor doen en ze het zelf laten doen begrepen alle medewerkers het en is het hopen dat ze het de gehele week kunnen bijhouden. In de avond hadden we een mid-module braai op school en nog een after party in Snorts en toen zat de dag er alweer op.
6/3 Donderdag hadden we weer een fieldtrip met de klas naar het Kwande game reserve. We hebben een school bezocht wat is opgezet voor kinderen waarvan de ouders als ranger in het park werken of in de lodges. We kregen ook een presentatie die erg interessant was met handige tips voor onze eigen projecten. Onder andere hoe men om moet gaan met geld, dan was een project waarmee de community leerde om te sparen en dus verder te kijken dan dezelfde dag, maar ook naar de toekomst. Daarnaast kwamen we een kamertje in waar twee vrouwen bezig waren met het maken van poppen en die verkopen ze dan in de stad.
Eenmaal thuis gekomen heb ik hardgelopen en daarna kon de Hollandse avond beginnen. Het is inmiddels de regel geworden dat we om de twee weken pannenkoeken avond hebben en de overige donderdagen een andere nationaliteit.
7/3 Deze dag waren we lekker vrij, want onze les was komen te vervallen. Om 11uur zijn Sarina en ik de auto gaan ophalen en vertrokken we aan het begin van de middag naar Tsitsikamma. Onderweg hebben we bij Nanaga geluncht, onwijs lekker eettentje waar je zelf je geroosterde broodje kon uitkiezen met beleg en werd het vers voor je gemaakt. Er zat ook een winkeltje bij met allemaal zelfgemaakte producten en nog wat andere spulletjes. Vlak voordat we bij Tsitsikamma aankwamen moesten we tanken. Dit was niet een standaard tankbeurt als ik die gewend ben. Er zaten mega grote apen/bavianen op het dag van een service bureau en ook voor het service bureau waren de apen aan het eten. Na getankt te hebben en wat foto’s te hebben gemaakt vertrokken we om het laatste stukje te rijden richting ons hostel. We sliepen in totaal met ongeveer veertien personen op de kamen in stapelbedden. We hebben nog lekker avond gegeten (nouja lekker de kwaliteit kon beter, maar goed we mogen niet klagen), drankjes gedaan, gepoold en tafelvoetbal gespeeld. Tijdens deze avond hadden we het gehad om extra nog een bungyjump te doen de volgende dag. Ik was flink wat aan het twijfelen dus ik heb gezegd dat ik er nog een nachtje over wilde slapen. Daarna zijn we allemaal lekker ons bedje ingekropen voor een goede nachtrust, dachten we dan.. We zijn de hele avond wakker gehouden door snurkende mannen en een slaapwandelende man, erg fijn.
8/3 Zaterdag zijn we de dag begonnen met een ontbijtbuffet en het inschrijven voor de bungyjump, want ik wilde het toch wel graag ooit een keer gedaan hebben. Na het ontbijt moesten we naar het bedrijf een stukje verderop lopen die de Canopy tour verzorgde. We hebben eerst een uitleg gehad inclusief alle veiligheidsregels. Daarna kregen we ons tuigje aan en gingen we in een soort veewagen naar het bos waar de tour begon. Je ging van platform naar platform met een soort kabelbaan, het was erg gaaf en we hadden onwijs mooi uitzicht iedere keer. Tijdens de Canopy tour was ik al aardig zenuwachtig aan het worden voor de bungyjump, maar gelukkig gingen we na de lunch al gauw naar de plek waar de Bloukrans bridge (216m hoog) is waar de sprong plaats vind, waardoor ik niet veel tijd had om nog terug te krabbelen. Eenmaal aangekomen moesten we een formulier invullen, gewogen worden en een tuigje aantrekken en was het wachten tot we mochten gaan. Dat wachten leek wel uren te duren, maar uiteindelijk werden we geroepen en liepen we met onze begeleider mee door een mega enge kooi naar het punt in het midden van de brug waar we zouden gaan springen. De zenuwen werden me even allemaal iets te veel dus ik moest even een traantje laten, maar ach even later zat ik op het bankje klaar waar ik alle attributen om m’n enkels gebonden kreeg en klaar mocht gaan staan voor de sprong. Als je daar dan staat met je tenen over de rand denk je toch wel echt even van wat ga ik doen!? En al helemaal als je gesprongen hebt en volgens onze begeleider met 120km/h naar beneden een vrije val maakt, maar gelukkig heb ik het overleefd en na een stuk of 9 keer op en neer stuiteren werd ik door een meneer opgepikt en werden we samen omhoog gehesen. Toen ik weer boven was heb je zoveel adrenaline door je lijf en ik dacht constant ‘Ik heb het gewoon gedaan!!!!’. In de avond werd voor ons een heerlijke braai verzorgd en hebben we om 12uur de verjaardag van Gertjan gevierd. Gelukkig die nacht wel heerlijk geslapen en pas wakker geworden van de wekker.
9/3 De wekker stond al vroeg omdat we na het ontbijt om 9uur al gingen tuben. Na de uitleg waarin ook fijn even werd verteld dat we de laatste 800m als een slang aan elkaar moeten haken en het laatste stuk peddelen omdat er haaien voorkomen vond ik het even niet meer zo leuk als in het begin, maar goed we hebben het gewoon gedaan en het was onwijs leuk! We startte achterin een pick-up waar we al een hele safari toch achter de rug hadden in onze wetsuits, zwemvesten en helmpjes, moesten we ook nog eens een flinke afdaling maken naar de rivier, black water stormriver. De tocht duurde ongeveer van 10 uur ’s ochtends tot 3uur ’s middags en was vol met peddelen, klimmen en klouteren over rotsen heen en tussendoor niet vergeten nog even te genieten van het mooie uitzicht. Want je zit in een band en je peddelt aldoor met je armen en je gaat tussen twee gebergtes door en je ziet van alles, mooie planten, rotsen, ineens inhammen in de berg en ja wauw gewoon niet te omschrijven zo mooi was het. Tijdens deze tocht moest Gertjan nog allerlei opdrachten doen, omdat volgens de eigenaar zijn verjaardag niet zomaar voorbij mocht gaan.
Bij terugkomst wachtte ons nog een lekkere lunch en vervolgde we onze weg terug naar Port Alfred. In de avond zijn we bij Spur uiteten gegaan, omdat dat zo’n beetje nog de enige eettent was die we zijn tegen gekomen en nog open was.
10/3 En toen was het alweer maandag, nog weer even boodschapjes gedaan met de auto, auto terug gebracht en naar school. Straks nog even hardlopen, hapje eten en is deze dag ook weer voorbij zo snel kan het gaan.
De foto’s volgen weer op Facebook ik hoop dat het allemaal gaat lukken om ze erop te zetten.
Tot de volgende blog, liefs vanuit Zuid-Afrika!

  • 10 Maart 2014 - 20:43

    Koos:

    Wauw meisje! Je maakt echt geweldige dingen mee! Goed bezig! Xx

  • 10 Maart 2014 - 23:45

    Rein:

    Hoi Fabienne,
    Het was weer een mooi weekje,
    Misschien kan je komende week ook
    een beetje je lessen omschrijven.
    Verder weer alles prachtig omschreven hoor
    Liefs van vadertjo
    X

  • 11 Maart 2014 - 00:38

    Opa Uit Den Haag:

    Trotse opa zendt een groot aantal kussen naar zijn enige,leergierige, ijverige, avontuurlijke lieve kleindochter.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Maart 2014 - 19:44

    Annelies:

    Jeetje Faab!
    Je beleeft een hoop, gaaf zeg! Ga zo door :D

    X

  • 11 Maart 2014 - 19:44

    Annelies:

    Jeetje Faab!
    Je beleeft een hoop, gaaf zeg! Ga zo door :D

    X

  • 12 Maart 2014 - 19:58

    Claudia:

    Hoi Fab,
    Wat een verhaal weer, je maakt wel veel avonturen mee.... En moedig van je dat springen, heb de foto,s bij de meiden gezien op Facebook, geweldig! Hier alles goed, gisterenavond met papa naar de film geweest, 12 jears à slave, prachtige film maar wel heftig hoor. Verder genieten we allemaal erg van het mooie weer.
    Fijne week verder en tot de volgende keer weer, liefs, Claudia X

  • 19 Maart 2014 - 18:25

    Tineke:

    Hoi Fabienne,
    Wat geweldig allemaal. Kind wat ben ik jaloers (behalve bij dat bungyjumpen hoor, wel heel stoer van jou). Wat een bizarre ervaring zeg, die bavianen bij het tankstation. Fantastisch! Daar kun je je hier toch geen voorstelling van maken. Geniet lekker en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Dikke kus,
    Tien

  • 21 Maart 2014 - 13:30

    Riapronk:

    Hoi Fabienne,

    Wat maak jij een hoop leuke dingen mee. Geniet er maar veel van voor je weet is het weer voorbij.
    Ik hoop je volgende verslag ook te krijgen. Ik heb de andere verslagen doorgestuurd gekregen van Tineke


  • 21 Maart 2014 - 13:37

    Riapronk:

    Ik had per abuis op een verkeerde knop gedrukt en had het bericht aan jou al verzonden.
    Ik wens je een hele fijne tijd en tot horens,
    Kus,
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fabienne

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 11020

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 30 Oktober 2015

Azië: Indonesië & Vietnam

10 September 2014 - 01 Augustus 2015

10 maanden stage in Sydney

06 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Vijf maanden studeren en genieten in Zuid-Afrika

Landen bezocht: